Najczęstsze usterki fabrycznych nawigacji samochodowych

Nawigacja samochodowa montowana fabrycznie to rozwiązanie zapewniające wygodę i wysoką jakość systemu. Niestety nawet najlepsze urządzenia typu OEM, czyli pochodzące od producenta oryginalnego wyposażenia i montowane w aucie już w fabryce, nie gwarantują pełnej bezawaryjności. W trakcie użytkowania nawigacji może dochodzić do różnych usterek systemu.

Fabryczna nawigacja samochodowa

Coraz więcej samochodów posiada systemy nawigacji montowane już na poziomie fabryki. Mimo powszechnej dostępności nawigacji mobilnych, pokładowe urządzenia cieszą się dużą popularnością. Fabryczna nawigacja ma bowiem wiele zalet. To zarówno wygoda i estetyka – wbudowany system to brak problemów z okablowaniem i uchwytami, wygodna obsługa, a także idealne wkomponowanie urządzenia w deskę rozdzielczą. To również szybkie i sprawne działanie nawigacji, a także dokładne i aktualne mapy. Pomimo wielu zalet, urządzenia te nie są bezawaryjne. Użytkownicy muszą liczyć się z możliwością wystąpienia usterek, tak programowych, jak i sprzętowych. Jakie są typowe usterki dla fabrycznych nawigacji samochodowych?

Zawieszanie się nawigacji

Zawieszanie się systemu to usterka typowa dla każdego urządzenia elektronicznego. W przypadku fabrycznej nawigacji samochodowej, takiej jak np. RNS 315 w Skodzie, Volkswagenie lub Seacie, objawia się to brakiem reakcji panelu dotykowego i niewyświetlaniem pożądanych informacji. Do zawieszenia się systemu dochodzi najczęściej w menu głównym lub przy logo startowym. Usterka ta wiąże się z koniecznością naprawy oprogramowania.

Brak komunikacji po CAN

Uszkodzenie magistrali CAN to charakterystyczna usterka dla samochodowej nawigacji fabrycznej szczególnie w modelach RSN 510/RSN 810. Dotyczy ona płyty głównej systemu i może skutkować samoistnym wyłączaniem się nawigacji, niepodświetlonymi klawiszami czy brakiem sterowania z kierownicy.

Cykliczne resetowanie się nawigacji

Fabryczna nawigacja samochodowa może się samoistnie resetować po włączeniu lub po wybraniu przycisku „home”. W takim wypadku serwis fabrycznych nawigacji samochodowych zwykle obejmuje wymianę oprogramowania.

Inne usterki

Jakie są inne błędy charakterystyczne dla nawigacji samochodowych montowanych fabrycznie?

Na to pytanie odpowiada ekspert reprezentujący Komtel Serwis: Do awarii fabrycznej nawigacji samochodowej może dojść na skutek nieumiejętnego aktualizowania oprogramowania. Problemem bywa sam wgrywany program zawierający błędy lub wybrakowana polska wersja językowa. Takie usterki usuniemy w profesjonalnym serwisie, który zajmie się aktualizacją oprogramowania i wprowadzeniem polskiego menu. Drugą częstą grupą usterek są problemy mechaniczne, jak uszkodzony wyświetlacz czy klawiatura. Zdarzają się też problemy z odkodowaniem nawigacji. Często dochodzi do tego w następstwie zablokowaniem licznika po wpisaniu zbyt wielu nieprawidłowych kodów. Bywa też, że urządzenie nie reaguje na prawidłowo wpisany kod. Odkodowanie zablokowanej nawigacji to zadanie, którego podejmie się profesjonalny serwis. Nie zwlekajmy z naprawą nawigacji fabrycznej – usunięcie usterek zwykle nie jest czasochłonne i znacząco poprawia komfort poruszania się autem.

śr. ocena 5 / głosów 2