Artykuł sponsorowany

Na czym polega falcowanie papieru?

Na czym polega falcowanie papieru?

Falcowanie, czyli inaczej zaginanie papieru do proces niezbędny przy tworzeniu ulotek reklamowych, książek, czy map. Nie jest to jednak prosta czynność – jeśli nie mamy doświadczenia w tym względzie możemy niepoprawnie wykonać falcowanie , co skutkować będzie nieestetycznym i nieprofesjonalnym wyglądem danego produktu. Aby tego uniknąć, falcowanie musi być przeprowadzone bardzo dokładnie, a osoba zajmująca się tym zadaniem powinna dysponować fachową wiedzą.

Falcowanie papieru

Falcowanie to najprościej mówiąc, składanie papieru. Może być pojedyncze lub wielokrotne oraz poprowadzone w różnych kierunkach. Odbywa się za pośrednictwem specjalnej maszyny – falcerki lub inaczej złamywarki, choć dawniej w procesie falcowania posługiwano się kostką introligatorską. Wymagało to jednak pracy ręcznej. Falcowanie wykorzystywane jest przy tworzeniu ulotek reklamowych, książek, map, kartek pocztowych czy folderów.

Techniki falcowania

W procesie falcowania papieru wykorzystuje się zazwyczaj dwie główne techniki – falcowanie równoległe oraz falcowanie krzyżowe. Pierwsze z nich przebiegają tylko w jednym kierunku i wykorzystywane są najczęściej przy produkcji ulotek i innych materiałów reklamowych. Te drugie to linie przebiegające w różnych kierunkach. Sprawdzają się najlepiej w przypadku książek i obszernych publikacji.

Zasady falcowania papieru

Złamywanie papieru może wydawać się prostym zadaniem, jednak nic bardziej mylnego. Źle zaplanowane i  przeprowadzone falcowanie skutkuje bardzo nieestetycznym wyglądem danego produktu – w miejscach złamań pęka farba, okładka książki jest zdeformowana, widoczne są nierówne, nieregularne ślady po zagięciach. Jakich zasad należy się trzymać, aby tego uniknąć?
 Przede wszystkim powinno się zwrócić uwagę na kierunek włókien papieru. Falce muszą być równoległe do włókien. W przypadku falcowania w kilku różnych kierunkach, należy zadbać, aby równoległe do włókien było przynajmniej pierwsze zagięcie – informuje nasz rozmówca reprezentujący drukarnię Anex z Wrocławia.
Kolejną istotną kwestią jest grubość papieru. Złamywania dokonuje się zazwyczaj na cieńszych rodzajach papieru. Przy papierze o większej grubości (około 160g) falcowanie się nie sprawdzi. W takie sytuacji pomocne może być bigowanie – technika polegająca na wgniataniu w danym materiale niewielkich rówków, które ułatwiają późniejsze zaginanie. Proces ten z powodzeniem może być wykorzystany do pracy nie tylko z grubym papierem, ale również kartonem. Warto również zwrócić uwagę na elementy wydrukowane na naszym produkcie – napisy przebiegające na zagięciach mogą być nieczytelne, należy więc wcześniej odpowiednio zaprojektować cały wygląd, na przykład ulotki i rozmieszczenie na niej poszczególnych elementów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.