mercedes klasy e

Luksus i praktyczność. Mercedes Klasy E

Mercedes Klasy E to idealne połączenie klasy średniej oraz luksusowego oblicza, z jakim kojarzą się samochody producenta ze Stuttgartu. Uniwersalność i dostępność cenowa sprawiły, że modele oznakowane literą ,,E” do dziś cieszą się niesłabnącą popularnością, a następne generacje opuszczają taśmy produkcyjne. Z kolejną – już piątą – mieliśmy przyjemność zapoznać się w tym roku.

Jak to się zaczęło?

Choć formalne początki Klasy E przypadają na rok 1993 – okres debiutu odnowionego modelu Mercedesa W124 – samochody oznakowane tą literą istniały na rynku o wiele wcześniej. Początkowo symbol ,,E” odnosił się do niemieckiego terminu ,,Einspritzmotor”, oznaczającego silnik z wtryskiem paliwa – rozwiązanie konstrukcyjne, stosowane w wybranych modelach Mercedesa od lat sześćdziesiątych. Oznakowanie liternicze przyjmowało wówczas formę sufiksu, dodawanego po numerze silnika danego auta (np. 230 E).

Na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy praktycznie wszystkie pojazdy marki Mercedes posiadały silnik z układem wtryskowym, specjalne podkreślanie tego faktu przestało mieć znaczenie. To wtedy doszło do wykształcenia nowej Klasy E – segmentu aut klasy średnio-wyższej – komentuje warszawski przedstawiciel marki Mercedes-Benz.

Sukces liczbami pisany

Od momentu debiutu na rynku, samochody Klasy E stały się najpopularniejszymi modelami marki Mercedes-Benz – do 2015 r. na cały świecie sprzedano je w ponad 13 milionach egzemplarzy. Początkowo dostępne wyłącznie w wersji 4-drzwiowego sedana i 5-drzwiowego kombi, w 2009 r. (w czasie debiutu serii W212) rozszerzyły się o dodatkowe typy – 2-drzwiowy coupé i 2-drzwiowy kabriolet.

Zaletą Klasy E jest jej uniwersalność – idealne połączenie praktyczności i luksusu, typowego dla marki Mercedes. Z aut tej klasy korzysta m.in. wiele korporacji taksówkarskich w Europie i Azji, a także jednostki policyjne i ambulatoryjne. O tym, że Klasa E skradła serca zwykłych kierowców, nie trzeba nikogo przekonywać – wystarczy obserwować polskie ulice, gdzie do dziś króluje kultowy już model W124.

Mercedes-Benz W213 czyli mała rewolucja piątej generacji

Niewątpliwy sukces Klasy E sprawił, że wciąż powstają następne jej generacje. Piąta z kolei została zaprezentowana w styczniu, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, jako model przeznaczony na rok 2016.

Nowy Mercedes W213 – następca modelu W212 – łączy najlepsze cechy Klasy E, a zarazem nawiązuje stylistycznie do droższego modelu Klasy S – W222. To jednak nie wszystko. W pojeździe zaskakuje przede wszystkim jego nowoczesność.

W213 jest pomyślany jako auto inteligentne, przeznaczone do na wpół autonomicznej jazdy. W 48-miesięcznych pracach nad samochodem uczestniczyło około 1200 inżynierów z całego świata. Wyprodukowali oni blisko 1200 prototypów, które pokonały trasy o długości ponad 12 milionów kilometrów, w różnorodnych warunkach terenowo-pogodowych – informuje ekspert Mercedes-Benz.

Nowa Klasa E została zaopatrzona w dziewięć całkowicie nowych systemów wspomagających kierownicę. Specjalne czujniki, kamery i radary ułatwią kierowanie pojazdem oraz ,,czytanie” trasy, a nowoczesny autopilot pozwala pokonywać zakręty, zachowując bezpieczną odległość i dostosowując prędkość do wolniejszych pojazdów. Inteligentny system zapobiega wypadkom, wysyłając odpowiednie ostrzeżenia wizualno-dźwiękowe (również do kierowców innych pojazdów, zaopatrzonych w podobną technologię). W razie nieuchronności wypadku, samochód odpowiednio reaguje, aktywując poduszki powietrzne w miejscach kolizyjnych.

Mercedes W213 miał swoją polską premierę w kwietniu. Jego zaletami, podobnie jak innym modelami Klasy E, mogą się Państwo cieszyć już dziś. Wystarczy odwiedzić autoryzowany salon Mercedes-Benz w Warszawie.

śr. ocena 5 / głosów 4