Artykuł sponsorowany

Jak przygotować plik do wydruku?

Jak przygotować plik do wydruku?

Decydując się na zlecenie wydruku w drukarni, należy oczywiście zadbać o odpowiednie przygotowanie plików do druku. Dobrze przygotowany plik uwzględnia nie tylko oczekiwania projektanta czy klienta. Trzeba bowiem dodatkowo zadbać o wszystkie parametry odnosząc się do wybranej technologii druku. Dlatego na samym początku warto sprawdzić z jakich maszyn dana drukarnia korzysta.

Format pliku

Kluczowe znaczenie ma format, w którym plik do druku ma być zapisany. Z uwagi na różne wersje oprogramowania graficznego wykorzystywanego przez drukarnię i grafika, zapisanie pliku w odpowiednim formacie pozwala uniknąć błędów na kolejnych etapach. Często drukarnie wymagają zapisania pliku w formacie PDF. Pozwala on bowiem na zapis grafiki wektorowej. Sprawdza się to wówczas, gdy projekt drukowany będzie w kilku rozmiarach. Zmiana rozmiaru grafiki nie wpływa na jej jakość. Ponadto drukarnie akceptują formaty JPG i TIFF. Pierwszy umożliwia dużą kompresję plików graficznych. Z kolei forma TIFF służy do zapisu grafiki rastrowej.

Spady i marginesy

Podczas projektowania trzeba też pamiętać o odpowiednim ustawieniu spadów i marginesów. W różnych drukarniach mogą być wymagane różne wielkości spadów – przykładowo w drukarni AA Print wymagane są spady około 3 mm zapasu projektowanej grafiki, co jest pewną średnią (2 mm może okazać się zbyt małym spadem, a 5 mm za dużym). Ulotki czy wizytówki drukowane są i cięte masowo. W czasie nacisku noża na warstwę arkuszy może dojść do niewielkiego przesunięcia linii cięcia. Jednak dzięki pozostawieniu zapasu można uniknąć sytuacji, gdzie wydruk będzie mało estetyczny. Poza spadami warto ustawić także marginesy bezpieczeństwa. To około 5 mm odstępu między ważnymi elementami graficznymi a ramką projektu. Wówczas nawet przesunięcie ostrza gilotyny nie wpływa na treść projektu.

CMYK czy RGB?

Kluczowe znaczenie na jakość wydruku ma zastosowanie odpowiedniej przestrzeni barwnej. Do wyboru w zależności od technologii druku są CMYK i RGB. Pierwsza przestrzeń wykorzystywana jest w druku offsetowym, laserowym, cyfrowym, solwentowym oraz lateksowym. Przestrzeń RGB z kolei stosuje się w druku pigmentowych oraz na fotolabach w czasie wywoływania zdjęć. Warto pamiętać przy tym o różnicach kolorystycznych między CMYK i RGB. Dodatkowo zmiana pliku z RGB na CMYK prowadzić może do mniejszego nasycenia barw czy ich wyblaknięcia. Dlatego też na samym początku pracy nad plikiem trzeba wybrać odpowiednią przestrzeń barwną. Ostatnim istotnym parametrem jest rozdzielczość. Na ogół jest to 300 ppi.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.