Artykuł sponsorowany

Jak dobrać moc kotła?

Jak dobrać moc kotła?

Kocioł to serce domowego systemu grzewczego – to właśnie w nim produkowane jest ciepło, które czujemy w naszym domu w chłodniejsze dni. Aby kocioł w pełni spełniał swoje zadanie i pochłaniał jedynie minimalne koszty eksploatacji, jego parametry muszą być precyzyjnie dobrane do naszych potrzeb. Zdecydowanie najważniejszym z nich jest moc urządzenia. Jak odpowiednią ją dobrać?

Im więcej mocy, tym lepiej?

Dość powszechnym błędem towarzyszącym wyborowi kotła, jest przekonanie, że urządzenie o wyższej mocy spisze się lepiej, niż to o mocy niższej. Nie ma uniwersalnej zasady, która mówiłaby coś podobnego, możemy jednak z całą pewnością stwierdzić, że inwestowanie w najmocniejsze kotły w wielu przypadkach będzie zwykłą stratą pieniędzy.
Każdy dom ma własne zapotrzebowanie na energię cieplną – mówi przedstawiciel firmy FokusA zapotrzebowanie to wynika między innymi z wielkości obiektu, ilości pomieszczeń mieszkalnych, zastosowanej izolacji termicznej czy choćby lokalnych warunków klimatycznych. Jeśli zdecydujemy się na kocioł o mocy 24 kW, kiedy w naszym domu zapotrzebowanie na ciepło utrzymuje się na poziomie 8 kW, to oczywiście skutecznie ogrzejemy pokoje, ale przy tym spalimy nawet dwa razy więcej paliwa, niż przy eksploatacji mniejszego urządzenia.

Jak dobrać moc kotła?

Aby uniknąć przeszacowania naszych potrzeb powinniśmy zebrać kluczowe przy podejmowaniu decyzji o kupnie kotła informacje. Przede wszystkim chodzi o powierzchnię budynku. Pamiętajmy, że powierzchnia całkowita budynku, czyli powierzchnia wszystkich podłóg na każdym piętrze jest większa, niż wyznaczona w projekcie domu powierzchnia użytkowa, która nie obejmuje np. klatek schodowych. Jeśli w naszym budynku znajdują się pomieszczenia nieogrzewane, nie powinniśmy ich uwzględniać w naszych rachunkach. Kolejnym krokiem jest oszacowanie maksymalnych strat ciepła budynku, czyli strat w najzimniejszy dzień roku – moc kotła powinna być o 10 do 20% wyższa od strat ciepła w celu zapewnienia dodatniego bilansu energetycznego wewnątrz budynku. Za najzimniejszy dzień roku przyjmuje się dzień, kiedy średnia temperatur wynosi od -18 do -24 stopni. Straty ciepła w dużej mierze zależą od zastosowanej izolacji termicznej czy ilości i wielkości okien – często informacje na ten temat umieszczane są w projekcie budynku.

Audyt energetyczny

Jeśli nie jesteśmy w stanie dotrzeć do informacji na temat strat ciepła w budynku lub z innego powodu nie chcemy/nie możemy samodzielnie oszacować optymalnej mocy kotła, możemy skorzystać z tak zwanego audytu energetycznego, wykonywanego przez profesjonalistów. Usługa taka kosztować może nawet kilkaset złotych, jednak warto z niej skorzystać, jeśli może nas to uchronić od ponoszenia dużo większych wydatków przez następne lata.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.