silnik-w-samochodzie

Jak dbać o silnik w samochodzie?

Nowoczesne silniki, które mają bardzo rozbudowany osprzęt, nazywa się często układem naczyń połączonych. Dlaczego? Ponieważ gdy nastąpi usterka jednego elementu, błyskawicznie wzmaga się także zużycie pozostałych. Pierwszym sygnałem usterki jest nietypowy dźwięk wydobywający się z silnika, który na początku może być niezauważalny. Z czasem dźwięki zaczynają się nasilać i odkrywamy, że coś jest nie tak. Jak dbać o silnik, by unikać usterek?

Wymiana oleju

Trwałe silniki powoli przechodzą do historii. Jeszcze kilkanaście lat temu silniki były projektowane i produkowane w taki sposób, że pojawienie się jakiejkolwiek usterki po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów to była rzadkość. Trzeba przyznać, że podobnie jest z jakością urządzeń AGD i RTV – o ile stara pralka „Frania” była niemalże niezniszczalna, to nowoczesne urządzenia piorące, wyposażone w masę dodatkowych funkcji trafiają do serwisu znacznie częściej. Producenci wszelakich sprzętów przekonują nas przede wszystkim wielofunkcyjnością i niezawodnością, jednak okres gwarancji wcale nie obejmuje dekady. Producenci samochodów natomiast uwielbiają licytować się na przebiegi. Przebiegi, które można pokonać między wymianami oleju, tak jakby był to produkt trudno dostępny lub ekstremalnie drogi. Jeśli chcemy zatroszczyć się o silnik naszego samochodu, weźmy poprawkę na informacje, które znajdziemy w książeczce serwisowej. Jeśli mówi ona, że olej należy wymienić co 30 tysięcy kilometrów, zdecydowanie powinniśmy skrócić ten dystans. Lepiej jest zainwestować w olej, niż później żałować i odwiedzać serwis mechniki samochodowej. Zużyty olej wpływa ujemnie na smarowanie i sprawia, że łańcuch rozrządu jest niewystarczająco naprężony.

Podstawowe zasady

Omówiliśmy już jeden z najczęstszych błędów kierowców – zbyt rzadkie wymiany oleju. Warto dodać, że opłaca się zainwestować w produkt wysokiej jakości, który zgodny jest z zaleceniami producenta naszego samochodu. Teraz omówimy kilka innych podstawowych zasad. Przede wszystkim unikamy jazdy na wysokich obrotach przy zimnym silniku. To także ma związek z olejem – nierozgrzany ma gorsze właściwości smarujące. Bezwzględnie przestrzegamy także terminów wymiany paska lub łańcucha rozrządu. Koniecznie wybieramy dobry serwis, który posiada doświadczenie i zatrudnia fachowców, którzy znają się na rzeczy. Zakład samochodowy SABAT z Lublina na przykład ma w swojej ofercie kompaktowy zestaw usług, z których możemy skorzystać. To nie tylko serwis, ale i stacja kontroli pojazdów, blacharnia i lakiernia. Wracając do rozrządu – w razie zerwania napędu rozrządu grozi nam uderzenie zaworów o tłoki. Wówczas czeka nas poważny remont silnika. Skoro mowa o tłokach, jeżdżenie na wysokim biegu połączone z niskimi obrotami bardzo mocno je obciąża. Należy tego zatem unikać, podobnie jak częstego wkręcania silnika na maksymalne obroty. Zdecydowanie przyspiesza to zużycie silnika.

śr. ocena 5 / głosów 3