Artykuł sponsorowany

Historia marki i samochodów Lamborghini

Historia marki i samochodów Lamborghini

Drapieżna sylwetka i ogromna moc aut Lamborghini od lat rozpala wyobraźnię miłośników szybkiej jazdy. Każdy z nas z pewnością marzył kiedyś o tym, by zasiąść za kółkiem modeli takich jak Diablo, Murcielago czy Aventador. Historia marki jest tak samo intrygująca, jak jej największe dzieła.

Początki

Twórca marki, Ferrucio Lamborghini, nie zawsze zajmował się samochodami sportowymi. W 1948 założył on firmę Lamborghini Trattori, produkującą traktory – przyniosło mu to ogromny majątek. Jako człowiek sukcesu jeździł na co dzień luksusowym Ferrari, jednak maszyna nie do końca spełniała jego wymagania – powodem było wciąż psujące się sprzęgło. Lamborghini postanowił złożyć wizytę w domu Enzo Ferrari, by z nim o tym porozmawiać. Ferrari, oburzony uwagami producenta traktorów, wyrzucił go za drzwi. Lamborghini postanowił wtedy pokazać światu, jak się robi samochody sportowe. Miał dość majątku, by zatrudnić najlepszych specjalistów i stworzyć im odpowiednie warunki do pracy. W 1963 powstaje firma Automobili Lamborghini Spa. Pierwszy samochód w jej dorobku to nowoczesny 350 GTV.

Późniejsze lata

W 1966 Lamborghini prezentuje swój nowy model samochodu. Miura, bo tak został nazwany, rozsławił markę na całym świecie. W tym samym okresie powstały również modela Espada i Islera. Na początku lat 70-tych, z powodu kłopotów finansowych, Ferrucio zmuszony został sprzedać firmę Lamborghini Trattori, 51% udziałów Automobili Lamborghini SpA wykupuje Georges Rosetti. W 1973 zaczyna się kryzys paliwowy, który zmniejsza popyt na samochody sportowe. W 1974 reszta udziałów firmy zostaje sprzedana Rene Leimerowi, w tym samym roku do produkcji trafia legendarny Lamborghini Countach, jednak nawet jego silna pozycja na rynku nie jest w stanie wyciągnąć firmy z kłopotów. W 1978 ogłoszona zostaje jej upadłość. Dwa lata później firmę wykupują bracia Mimran ze Szwajcarii, którzy zmieniają jej nazwą na Nuova Automobili Ferruccio Lamborghini SpA. Za ich czasów do produkcji zostają wprowadzone nowe warianty Countacha – LP500 S i LP500 QV – oraz LM002, pierwszy samochód terenowy w dorobku firmy.

Era Chryslera

W 1987 firma zostaje wykupiona przez Chryslera, który przywraca jej oryginalną nazwę. Pod jego opieką marką przetrwała kryzys końca lat 80. W 1990 r. fabrykę opuścił ostatni Countach, jego miejsce zajął samochód, który na długo stał się znakiem rozpoznawczym marki – Lamborghini Diablo. W 1993 roku umiera Ferrucio Lamborghini, rok później Chrysler sprzedaje markę indonezyjskiej korporacji Sedtco. Czystki przeprowadzone w tym okresie wpędzają firmę w kolejne kłopoty finansowe – kończą się one dopiero w 1998 roku, kiedy firma staje się holdingiem firmy Audi. Przez całe lata 90. firma prezentuje światu nowe wersje Diablo, w tym najszybszy z nich – Diablo GT z 1999 roku. W 2001 roku Diablo zostaje zastąpione przez Murcielago, dwa lata później świat poznaje również Lamborghini Gallardo – oba modele przynoszą firmie bardzo duże zyski. Ostatnie lata należą do modeli Aventador i Huracan, Lamborghini zaprezentowało również kilka modeli koncepcyjnych: Egoista, Venevo oraz Sesta Elemento (sprzedany w ilości 20 sztuk, których cena wahała się od 2,2 do prawie 3 milionów dolarów) Marzysz o posiadaniu własnego Lamborghini? Firma Prestige to uznany dystrybutor najlepszych samochód na świecie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.