Filtry samochodowe - kiedy je wymieniać?

Filtry samochodowe – kiedy je wymieniać?

Teoretycznie każdy kierowca ma świadomość tego, że filtry samochodowe – oleju, powietrza i paliwa – należy regularnie wymieniać. W praktyce wielu z nich o tym zapomina lub bagatelizuje te kwestię do momentu, kiedy z samochodem zaczynają dziać się złe rzeczy. Podpowiadamy, kiedy jest dobry moment na wymianę filtrów

Filtr oleju silnikowego

Olej silnikowy jest niezbędny do prawidłowej pracy naszego samochodu – jego zadanie to zmniejszanie tarcia między poszczególnymi elementami silnika i zabezpieczanie go przed wysokimi temperaturami. Głównym parametrem decydującym o jakości oleju jest jego czystość – zanieczyszczenia takie jak drobiny metalu czy kurz z drogi sprawiają, że jego wydajność z czasem zaczyna spadać. Zadanie filtra jest wyłapywanie tych zanieczyszczeń, jednak on również ma ograniczoną pojemność i w pewnym momencie staje się bezużyteczny. Najczęściej wymienia się go wraz z olejem – w końcu nie ma sensu zanurzać brudnego, używanego filtra w nowym czystym oleju.

Częstotliwość wymiany zależy od kilku czynników, między innymi warunków i sposobu eksploatacji pojazdu oraz norm producenta oleju – mówi specjalista firmy BuwarNa ogół zaleca się, aby filtr wraz z olejem wymieniać po przejechaniu od 10 do 20 tysięcy kilometrów.

Filtr paliwa

Ten element jest szczególnie istotny w przypadku silników Diesla, które ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia paliwa, niż silniki benzynowe. W zależności od zaleceń producenta filtr paliwa wymienia się po przejechaniu od 15 do nawet 50 tysięcy kilometrów.

Filtr powietrza

Zadaniem filtrów powietrza jest zabezpieczanie silnika przed zanieczyszczeniami pochodzącymi ze środowiska zewnętrznego, czyli np. piasku, pyłu, kurzu, drobin metalu, gumy i asfaltu. Wbrew pozorom nawet tak niewielkie cząsteczki mogą stanowić poważne zagrożenia dla silnika i wpływać na jakość jego pracy. Ponieważ powietrze jest niezbędna do spalania paliwa, nie da się całkowicie zablokować jego przepływu przez komorę silnika. Warto wiedzieć, że de facto nie ma czegoś takiego jak czyste powietrze – nawet z dala od terenów zabudowanych w jednym metrze sześciennym znaleźć można ok. 1 mg kurzu. Biorąc pod uwagę fakt, że średnio w ciągu godziny silnik zasysa około 15 metrów sześciennych, ilość ta jest bardzo duża. Obliczono, że po przejechaniu 1000 kilometrów silnik zasysa tyle powietrza, że można z niego zebrać aż 20 g kurzu. Zadaniem filtra powietrza jest wyłapywanie takich zanieczyszczeń – przyjmuje się, że powinien on być wymieniany po przejechaniu od 15 do 20 tysięcy kilometrów.

śr. ocena 5 / głosów 1