Artykuł sponsorowany

Do czego służą mapy procesów?

Do czego służą mapy procesów?

Mapa procesów to w dużym uproszczeniu graficzna forma pokazania procesów zachodzących w firmie. Jej największą zaletą jest przedstawienie schematu, który jest czytelny zarówno dla specjalistów danego procesu, jak i dla osób postronnych. Jeśli chcemy, aby nasza firma działała skutecznie i efektywnie, jest to jedno z podstawowych narzędzi, którego powinniśmy użyć.

W jakich sytuacjach najbardziej przyda się stworzenie mapy procesów?

Poszukiwanie obszarów nieefektywności – czasami stan faktyczny funkcjonowania przedsiębiorstwa odbiega od wyobrażeń kadry zarządzającej. Okazuje się, że pracownicy nie dotrzymują terminów, koszty są przekraczane, a działania zamiast równocześnie, następują jedno po drugim, powodując opóźnienia. Wdrażanie nowych systemów - np. informatycznych czy księgowych (CRM, B2B, ERP czy system obiegu dokumentów) Eliminowanie działań zbędnych – od pracowników może być wymagane tworzenie jakichś raportów, których nikt potem nie czyta, bo dane można znaleźć w innym miejscu. Czasami jeden  pracownik jest odpowiedzialny za zbyt wiele zadań, co znacząco spowalnia cały proces, a zadania mogłyby być wykonywane równolegle przez dwóch innych.

Jak przebiega tworzenie mapy procesów?

Spytaliśmy ekspertów z firmy Nova Praxis, dlaczego tak ważne jest sporządzenie mapy procesów? Pominięcie analizy procesów skutkuje nie tylko pozostawieniem starego sposobu działania w nowym systemie. Kluczowym problemem jest przedłużające się wdrożenia nowego systemu czy procedury.
Pierwszym krokiem jest zebranie wszystkich uczestników procesu i uzgodnienie oraz opisanie, co właściwie składa się na proces. Przeprowadzana jest analiza procesów oraz stanu obecnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Efektem końcowym jest graficzny diagram przedstawiający w czytelny i zrozumiały sposób co i jak faktycznie robimy jako organizacja. Na tym etapie bardzo ważna jest pewność, że uzyskany obraz firmy jest prawdziwy. Następnie analizowane są wszystkie procesy i przygotowywana koncepcja funkcjonowania docelowego rozwiązania. Zauważane są marnotrawstwa w pracy, które należy wyeliminować niezależnie od pojawienia się nowego systemu np:
  • używanie papieru i obieg dokumentacji papierowej
  • ręczne przeszukiwanie wielu zbiorów danych i archiwów
  • zbyt niskie limity akceptacyjne w procesie decyzyjnym
  • ręczne prowadzenie rejestrów dokumentacji
  • ręczne przygotowywanie raportów i zestawień
Niektóre z zalecanych zmian, można wprowadzić natychmiast, jak na przykład zwiększenie limitów akceptacyjnych. Inne mogą wymagać kilkumiesięcznego procesu obejmującego zmiany we wszystkich działach przedsiębiorstwa i miejsc na ich styku. Jedno jest pewne, zastosowanie się do zaleceń na pewno zwiększy skuteczność i efektywność pracy, a co za tym idzie – zyski naszej firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.