Artykuł sponsorowany

Dlaczego statek pływa? Najważniejsze elementy konstrukcyjne statku

Dlaczego statek pływa? Najważniejsze elementy konstrukcyjne statku

Okręty morskie należą do największych pojazdów zbudowanych przez człowieka. Oglądane z bliska potrafią wzbudził niemały podziw i skłonić do pytania, które w pewnym momencie życia zadaje sobie każde dziecko: jak coś tak wielkiego i ciężkiego może pływać? Odpowiedź kryje się w od dawna znanych prawach fizyki.

Prawo Archimedesa w praktyce

Archimedes był greckim uczonym, żyjącym w III wieku przed naszą erą, który jako pierwszy zauważył, że każdy przedmiot zanurzony w cieszy wypiera pewną jej ilość, zależną od objętości owego przedmiotu. Jeżeli ciężar wypartej cieczy jest większy od ciężaru przedmiotu, to zaczyna się unosić na jej powierzchni. Obserwujemy wtedy działanie siły wyporu, która jest przeciwstawna do siły grawitacji. Skonstruowane przez Archimedesa prawo, opisujące zależność między gęstością i objętością przedmiotów, a oddziałującą na nie siłą wyporu, jest podstawowym prawem wykorzystywanym przy konstruowaniu wszelkich pojazdów wodnych. Dzięki niemu inżynierowie są w stanie zaprojektować kadłub okrętu tak, by wypierał on więcej wody, niż sam waży, i tym samym unosił się na jej powierzchni.

Newton a prędkość statku

Aby okręt mógł pływać, a nie tylko unosić się na wodzie, poza dużą wypornością, musi być spełnionych jeszcze kilka warunków. Pierwszym z nich jest opływowość kadłuba – im jest węższy i „ostrzej” zakończony, tym łatwiej przedziera się przez wodę. Z tego powodu okręty wojskowe, dla których rozwijanie dużych prędkości i zwrotność są bardzo istotne, charakteryzują się przeważnie smuklejszą sylwetką, niż np. luksusowe statki pasażerskie. Ale nawet najbardziej opływowy okręt nie będzie w stanie popłynąć bez napędu. W tej roli sprawdzają się potężne śruby, których łopaty (najczęściej jest ich cztery, choć zdarzają się śruby okrętowe o nawet siedmiu łopatach) są zakrzywione pod pewnym kątem. To wygięcie sprawia, że podczas ruchu śruba wypycha otaczającą wodę do tyłu, ta zaś, zgodnie z III zasadą dynamiki Newtona oddziałuje z taką samą siłą na cały okręt, lecz w przeciwnym kierunku. Krótko mówiąc – okręt zaczyna poruszać się do przodu, im większa moc silnika, tym silniejsze odpychanie mas wody. Ostatnim, lecz nie mniej istotnym elementem konstrukcyjnym statku jest ster, służący do zmiany kierunku wypychanej przez śrubę wody, a tym samym zmiany kursu całego statku. Do precyzyjnego sterowania statkiem przy małych prędkościach (np. podczas cumowania) służą silniki dziobowe. Odpowiednio dostosowując ich moc, możliwe jest obracanie dziobem statku. Statek to jednak nie tylko kadłub, ster i śruba. Na jego funkcjonalność składają się również mniejsze elementy – włazy, grodzie, drabiny i wiele innych, które znaleźć można w ofercie firmy Remor.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.