Czyszczenie filtrów DPF – metody

Filtry cząstek stałych są się niezwykle istotne w samochodach napędzanych wysokoprężnymi jednostkami. Najwięcej sadzy wytwarzają w trakcie pracy silniki diesla. Filtry mają za zadanie zredukować powstałe zanieczyszczenia. Gdzie znajduje się filtr i co warto o nim wiedzieć? Dlaczego samoczynne oczyszczanie podczas jazdy nie jest wystarczające i co wybrany okres filtr należy wymienić?

Charakterystyka filtrów

Filtr położony jest tuż za katalizatorem, by móc wyłapywać wytwarzane przez silnik cząsteczki sadzy. Sadza wyłapywana jest przez drobne sita. Kiedy filtr zapełniony jest na poziomie około 50%, zainicjowane zostaje samoczynne oczyszczanie się sit. Niektórym kierowcom wydaje się, że oczyszczanie polega na zwykłym „przedmuchaniu” filtra, tymczasem proces ten odbywa się w temperaturze kilkuset stopni Celsjusza. By osiągnąć podwyższoną temperaturę spalin, wtryskiwacze dostarczają dodatkową porcję paliwa, tzw. dawkę dopalającą – mówi nam przedstawiciel serwisu Turbo Julita z Wrocławia. Cały proces wypalania trwa zwykle około kilkunastu minut, dlatego często zdarza się, że wypalanie nie może zostać dokończone, a wtedy filtr zapycha się i traci swoją wydajność. Jeżeli mamy w swoim samochodzie filtry jednorazowe, pozostaje nam tylko zakup i wymiana na nowy. Jeżeli filtr nadaje się do regeneracji, po prostu wybieramy się do doświadczonego serwisu, który zajmuje się aktywną regeneracją filtrów.

Aktywna regeneracja filtrów

Wyróżniamy trzy systemy filtrów stałych w samochodach: mokry system filtracji z dodatkiem do paliwa, suchy bez dodatku do paliwa i suchy z dodatkowym wtryskiem. Wszystkie systemy działają podobnie, przy czym należy pamiętać o uzupełnianiu płynu katalitycznego przy pierwszym i ostatnim systemie. Aktywna regeneracja filtrów zawsze polega na tym samym. Filtr usuwany jest z pojazdu i wstępnie oczyszczony z sadzy. Profesjonalna regeneracja polega na kontrolowanym wypalaniu w piecu indukcyjnym. Wkład DPF zostaje całkowicie usunięty w temperaturze około 500-700°C. Usunięte zostają wszystkie zanieczyszczenia. Ostatnim etapem jest kąpiel chemiczna, która pozwala na dokładne wymycie pozostałości po procesie wypalania. Umożliwia to przywrócenie fabrycznych parametrów filtra DPF. Wszystkie kanały DPF/FAP zostają udrożnione w 100%.

śr. ocena 5 / głosów 5