Charakterystyka filtrów
Filtr położony jest tuż za katalizatorem, by móc wyłapywać wytwarzane przez silnik cząsteczki sadzy. Sadza wyłapywana jest przez drobne sita. Kiedy filtr zapełniony jest na poziomie około 50%, zainicjowane zostaje samoczynne oczyszczanie się sit. Niektórym kierowcom wydaje się, że oczyszczanie polega na zwykłym „przedmuchaniu” filtra, tymczasem proces ten odbywa się w temperaturze kilkuset stopni Celsjusza. By osiągnąć podwyższoną temperaturę spalin, wtryskiwacze dostarczają dodatkową porcję paliwa, tzw. dawkę dopalającą – mówi nam przedstawiciel serwisu Turbo Julita z Wrocławia. Cały proces wypalania trwa zwykle około kilkunastu minut, dlatego często zdarza się, że wypalanie nie może zostać dokończone, a wtedy filtr zapycha się i traci swoją wydajność. Jeżeli mamy w swoim samochodzie filtry jednorazowe, pozostaje nam tylko zakup i wymiana na nowy. Jeżeli filtr nadaje się do regeneracji, po prostu wybieramy się do doświadczonego serwisu, który zajmuje się aktywną regeneracją filtrów.
Aktywna regeneracja filtrów
Wyróżniamy trzy systemy filtrów stałych w samochodach: mokry system filtracji z dodatkiem do paliwa, suchy bez dodatku do paliwa i suchy z dodatkowym wtryskiem. Wszystkie systemy działają podobnie, przy czym należy pamiętać o uzupełnianiu płynu katalitycznego przy pierwszym i ostatnim systemie. Aktywna regeneracja filtrów zawsze polega na tym samym. Filtr usuwany jest z pojazdu i wstępnie oczyszczony z sadzy. Profesjonalna regeneracja polega na kontrolowanym wypalaniu w piecu indukcyjnym. Wkład DPF zostaje całkowicie usunięty w temperaturze około 500-700°C. Usunięte zostają wszystkie zanieczyszczenia. Ostatnim etapem jest kąpiel chemiczna, która pozwala na dokładne wymycie pozostałości po procesie wypalania. Umożliwia to przywrócenie fabrycznych parametrów filtra DPF. Wszystkie kanały DPF/FAP zostają udrożnione w 100%.