Artykuł sponsorowany

Czym jest druk offsetowy?

Czym jest druk offsetowy?

Technologia offsetowa to bodaj najpopularniejsza, stosunkowo tania i niezwykle efektywna metoda szybkiego drukowania w dużych ilościach. Większości ludzi kojarzy się jako przeznaczona właśnie do wysokich nakładów alternatywa dla druku cyfrowego. Na czym jednak dokładnie polega i co dzięki offsetowi można osiągnąć? O tym właśnie jest niniejszy artykuł.

Co wyróżnia technologię offsetową?

Klasyczna prasa drukarska, jak ta Gutenberga, to zasadniczo płaska matryca modelowana „w lustrzanym odbiciu” i dociskana do podłoża, na które przenoszony jest obraz. W druku offsetowym między matrycą a podłożem jest jeszcze natomiast etap pokrytego gumowym obciągiem bębna, dlatego też technologia ta bywa nazywana drukiem pośrednim. Inna różnica jest taka, że w przypadku tradycyjnie wykonywanych odbitek matryca zawiera elementy wklęsłe oraz elementy wypukłe, z których farba przenoszona jest na podłoże – tymczasem w druku offsetowym matryca jest płaska, zaś druk uzyskuje się dzięki pokryciu jej w odpowiednich miejscach roztworem wodnym, a w innych farbą.
Odmienne właściwości fizykochemiczne obu substancji sprawiają, że odpychają się one wzajemnie, umożliwiając druk – tłumaczy ekspert z drukarni i wydawnictwa Studio Edytor.

Szeroki wachlarz możliwości

Powyższa technologia nazywana jest offsetem wodnym. Istnieje również druk offsetowy bezwodny, gdzie wykorzystuje się specjalne silikonowe formy drukowe oraz farby o wysokim napięciu powierzchniowym. Ze względu na koszty offset bezwodny nie jest szeroko rozpowszechniony, jednak dzięki tej metodzie możliwe jest grubsze niż w zwykłym offsecie nałożenie farby, również na powierzchnie niechłonne, a także utrzymanie połysku farb metalicznych. Klasyczny druk offsetowy wciąż jednak oferuje mnogość rozwiązań, zarówno jeśli chodzi o farby (możliwość zastosowania istotnie wielu kolorów), jak i podłoże (zazwyczaj jest to papier, ale stosuje się też m.in. materiały samoprzylepne czy gruby karton) albo jego format (offset to dobre rozwiązanie w przypadku rozmiarów większych niż A3, które nie kwalifikują się do druku wielkoformatowego). To wszystko wraz z niskim kosztem wykonanych z aluminium matryc oraz wysoką prędkością wydruku sprawia, że technologia offsetowa świetnie sprawdza się przy wysokich i bardzo wysokich nakładach. Dlatego też stosuje się ją do druku ulotek, plakatów czy prasy. Ze względu na większą niż w druku cyfrowym odtwarzalność kolorów – takich jak np. barwy korporacyjne – offsetowo drukuje się często również wizytówki albo papier firmowy.

Niuanse technologiczne

W zależności od formy podłoża możemy mówić o druku offsetowym arkuszowym bądź zwojowym. Ten pierwszy wykorzystuje farby o dużej lepkości, które utrwalone zostają na drodze wsiąkania i polimeryzacji, a zastosowanie znajduje przede wszystkim w druku broszur, etykiet, plakatów czy gazetek promocyjnych. Druk zwojowy to najwyższe nakłady, czyli rozmaite gazety i czasopisma. Stosowana tu farba ma postać lejną, a utrwala się przez wsiąkanie w papier (tzw. coldset, czyli offset „na zimno”) lub wsiąkanie i dodatkowo odparowanie w wysokiej temperaturze (heatset, offset „na gorąco”, służący do druku zwłaszcza ekskluzywnych magazynów, np. na papierze kredowym).

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.