Jakie części klimatyzacji samochodowych podlegają regeneracji?

Klimatyzacja, kiedyś synonim luksusu, dziś standardowe wyposażenie samochodu, to jedna z podstaw komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Zwykle zapewniająca chłód podczas letnich upałów, ale potrzebna o każdej porze roku do odwilgocenia i odparowania szyb oraz ogrzania powietrza. Klimatyzacja wymaga serwisowania i nieraz ulega awariom. Zamiast kupować nowe części warto rozważyć ich regenerację.

Na czym polega regeneracja?

Na początku warto wyjaśnić, czym różni się regeneracja od naprawy. To ostatnie wiąże się z usunięciem konkretnej usterki, podczas gdy reszta podzespołu zostaje nietknięta. Regeneracja natomiast to nie tylko naprawa jednej usterki, ale też reperowanie i wymienianie wszystkich części. Dzięki temu przywraca się danemu podzespołowi jego pierwotną sprawność. Profesjonalna regeneracja to praktycznie nowa część w o wiele niższej cenie, co czyni tę usługę tak popularną. Jakie części klimatyzacji samochodowej podlegają regeneracji?

Sprężarki

Sprężarki klimatyzacji, czyli kompresory, pełnią rolę pomp, które zasysają rozprężony czynnik, a także tłoczą już sprężony czynnik chłodzący do chłodnicy klimatyzacji. Jest to złożona, droga i podatna na uszkodzenia część układu. Częstym powodem usterek jest zatarcie wynikające z niewłaściwego smarowania i braku oleju. Przyczyną awarii bywa też zanieczyszczenie i rozszczelnienie kompresora. Na szczęście możliwa jest jego regeneracja. Polega ona na czyszczeniu sprężarki oraz wymianie uszczelnienia, łożysk, zaworów, tłoczków i tarcz sprzęgłowych. Weryfikowana jest też szczelność części. Poprawnie zregenerowany kompresor powinien być w pełni sprawny i wytrzymały.

Skraplacze

Drugim podlegającym regeneracji elementem klimatyzacji jest skraplacz. Jego celem jest schładzanie czynnika chłodniczego i zamiana jego stanu skupienia z gazowego w płynny. Umieszczony na przedzie komory silnika, jest narażony na usterki mechaniczne i drobne awarie, np. zerwany gwint. Sprzyja temu też na sama konstrukcja chłodnicy, wykonana z cienkiego aluminium. Również substancje chemiczne, np. sól do posypywania ulic, sprzyjają jej uszkodzeniu. Regeneracja skraplaczy polega na czyszczeniu, wymianie komponentów chłodnicy: rdzenia i zbiornika, gwintów, uszczelnienia, a także osuszacza i zaworu rozprężonego.

Inne elementy

Jakie jeszcze części klimatyzacji można regenerować?

Na to pytanie odpowiada specjalista z autoryzowanego serwisu Gastal we Wrocławiu: Poza elementami najczęściej poddawanymi regeneracji, czyli kompresorem i skraplaczem, istnieje też możliwość gruntownej naprawy i wymiany innych części. Przykładem są zniszczone lub nieszczelne przewody klimatyzacji, w których naprawia się przewód metalowy i wymienia gumowy. W przypadku osuszacza i parownika zwykle lepiej zdecydować się na nową część. Pamiętajmy, że regeneracja klimatyzacji nie zawsze jest zasadna – zależy to od stopnia uszkodzenia części oraz opłacalności takiej usługi.

śr. ocena 5 / głosów 4