Charakterystyka silników wysokoprężnych

Silnik wysokoprężny, czyli silnik Diesla, podobny jest z wyglądu do silnika iskrowego, ale znacznie się od niego różni systemem zasilania oraz spalaniem paliwa. Silniki wysokoprężne wyposażone są w skomplikowaną aparaturę wtryskową. Składa się ona z rotacyjnej lub rzędowej pompy i wtryskiwaczy. Co warto wiedzieć o silnikach wysokoprężnych i czym się one dokładnie charakteryzują?

Samochody z turbosprężarką

Dużą popularnością cieszą się samochody z silnikami wysokoprężnymi, które wyposażone są w turbosprężarki. Turbosprężarka jest napędzana spalinami i tłoczy powietrze do cylindrów. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie dawki wtrysku, co z kolei sprawia, że silnik osiąga większą moc. Nowoczesne konstrukcje najpierw kierują powietrze nagrzewane przez sprężarkę do chłodnicy, a następnie po ostudzeniu do temperatury około 50°C do kolektora ssącego. Objętość powietrza maleje w czasie chłodzenia, dzięki czemu cylindry są lepiej napełniane, a moc silnika zwiększa się jeszcze bardziej. Poszczególne części silnika muszą być wytrzymałe, znacznie bardziej wytrzymałe niż te w silnikach o zapłonie iskrowym. Silniki Diesla są przez to cięższe niż silniki benzynowe. Mają większe chłodnice, rozruszniki, a akumulatory muszą mieć zwiększoną pojemność.

Działanie silnika wysokoprężnego

Silniki z zapłonem samoczynnym, czyli silniki wysokoprężne, cechują się mniejszym spalaniem paliwa i tańszym użytkowaniem, niż silniki benzynowe – mówi nam przedstawiciel punktu serwisowego FAST z Nadarzyna. Charakteryzują się również większą wytrzymałością.

Silniki wysokoprężne nie mają świecy, które produkują iskrę, ponieważ do zapłonu mieszaniny paliwowej następuje automatycznie. Powoduje to wysokie ciśnienie. Zasada pracy tego rodzaju silnika dzielona jest na cztery suwy – suw dolotu, sprężania, pracy i wylotu. Pierwszy suw określa się także jako ssanie – tłok przesuwa się, występuje podciśnienie, a z otoczenia zasysane jest czyste powietrze. Ostatni suw to wydech – tłok znajduje się wówczas w pobliżu tzw. dolnego martwego położenia i otwiera się zawór wylotowy. Ciśnienie gazu w cylindrze staje się wyższe niż ciśnienie otoczenia i następuje wylot gazu. Dzięki temu, że w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych sprawność konwersji energii chemicznej paliwa jest wysoka, zużycie paliwa jest mniejsze, a to duża zaleta dla każdego kierowcy.

śr. ocena 5 / głosów 3