Awarie układu kierowniczego, czyli dlaczego samochód nie jeździ tak jak powinien?

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych zespołów mechanizmów, wchodzących w skład konstrukcji samochodu. Od niego w znacznej mierze zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy. Niestety, poszczególne elementy układu podlegają szybkiemu zużyciu. Nawet drobna awaria może przysporzyć nie lada problemów, dlatego warto wykryć ją zawczasu. Z jakimi usterkami spotykamy się najczęściej?

,,Wyrobienie” końcówek drążka kierowniczego

Końcówki drążka kierowniczego stanowią wiodący element układu kierowniczego. Dzięki nim, zwrotnica koła może być połączona z układem w optymalny sposób. Końcówka drążka jest elastyczna – przyjmuje formę przegubu kulkowego, który umożliwia ruch zawieszenia koła oraz skręcanie zwrotnicy, względem zamocowanej na stałe przekładni kierowniczej. Niestety przeguby stopniowo się ,,wyrabiają”, co skutkuje specyficznym hałasem z okolic komory silnika. Co zrobić w takiej sytuacji?

Najlepiej od razu odwiedzić warsztat samochodowy. Specjaliści wymienią końcówki na nowe, a także zadbają o ponownie ustawienie geometrii kół. Zakup nowych końcówek nie należy do kosztownych, dlatego nie warto z nim zwlekać – odpowiada przedstawiciel serwisu samochodowego Auto Perfekt Mulak w Lublinie.

Uszkodzenie kolumny bądź drążków kierowniczych

Niekiedy hałasowi z okolic silnika wtóruje specyficzny stukot, a samochód zaczyna zatracać precyzję jazdy. To znak, że awaria może być poważniejsza. Przyczyną kłopotów często bywa uszkodzenie przegubu krzyżakowego kolumny kierowniczej. Warto też sprawdzić stan drążków kierowniczych.

Naprawa kolumny bądź drążka jest nieco bardziej skomplikowana i może kosztować nawet kilkaset złotych. Dla wykwalifikowanego mechanika nie powinna jednak stanowić problemu. Na przeszkodzie może stać jedynie brak części zamiennych. Niekiedy musimy zaczekać na ich sprowadzenie – zauważa ekspert Auto Perfekt Mulak.

Wyszczerbienie zębów na listwie przekładni kierowniczej

Bywa, że usterki układu kierowniczego są wyjątkowo skomplikowane. To rzadkie sytuacje, lecz warto być na nie przygotowanym. Za jedną z najpoważniejszych awarii uchodzi wyszczerbienie zębów na listwie przekładni kierowniczej. Usterka ta przejawia się w ogromnych luzach i przeskokach, odczuwalnych w centralnym położeniu koła kierownicy. To poważna dysfunkcja, która przekłada się bezpośrednio na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co robić w tego typu sytuacjach?

Rozwiązania są dwa – regeneracja maglownicy lub jej wymiana. Zdarza się, że nowa maglownica kosztuje niewiele więcej niż naprawa starej części. Wtedy korzystniej nabyć nowy podzespół – przekonuje specjalista Auto Perfekt Mulak.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Poważnych usterek układu kierowniczego możemy uniknąć w prosty sposób – przechodząc regularne przeglądy w dobrym serwisie samochodowym. Auto, podobnie jak człowiek wymaga kontroli stanu ,,zdrowia”. Nawet gdy układ kierowniczy nie sprawia problemów, warto mu się przyjrzeć – np. sprawdzić stan gumowych osłon zwanych manszetami. Mają one tendencję do przecierania i wypadania. Ich niedomaganie grozi przedostaniem się wody, korozją, a w konsekwencji uszkodzeniem układu. Takich sytuacji nie warto bagatelizować. Odpowiednio szybka reakcja zaoszczędzi nam sporo problemów, a także pieniędzy i nerwów.

śr. ocena 6.3 / głosów 4