Artykuł sponsorowany

Automatyzacja a robotyzacja. Dlaczego nie należy mylić tych pojęć?

Automatyzacja a robotyzacja. Dlaczego nie należy mylić tych pojęć?

Terminy „automatyzacja” i „robotyzacja” bywają stosowane zamiennie. Czasem słusznie, a czasem nie. Można powiedzieć, że robotyzacja zawiera się w automatyzacji, która jest znacznie szerszym pojęciem. W jednym i drugim pojęciu chodzi jednak o realizowanie czynności, które wcześniej były wykonywane przez człowieka. Rozwiązania te stosowane są w różnych celach i niemal we wszystkich znanych nam obecnie branżach. Przyjrzyjmy się bliżej tym pojęciom.

Podstawowa różnica między automatyzacją a robotyzacją

Automatyzacja to wprowadzenie maszyn do wybranego procesu, by usprawniły pracę będącą obowiązkiem człowieka. Najczęściej maszyny te nie zastępują w całości pracy ludzkiej.

W gospodarstwach domowych automatyzacja może polegać np. na korzystaniu z miksera, by szybciej zmieszać składniki na ciasto, czy ze zmywarki, by sprawniej umyć naczynia po posiłku. Urządzenia te wyręczają człowieka w wykonywaniu konkretnych czynności w całym procesie zarządzania kuchnią, jednak ich głównym celem jest usprawnienie procesu i pomoc w wykonywaniu pracy człowieka, a nie jego zastępowanie. W procesie produkcyjnym takimi automatycznymi urządzeniami będą np. maszyny pick and place. Zawsze jednak w procesie automatyzacji to człowiek musi nadzorować wszystkie czynności, przygotowywać maszyny do pracy i je uruchamiać.

Natomiast robotyzacja procesu, choć definicyjnie polega na tym samym, tylko z udziałem robota, może skutkować wykluczeniem człowieka z całego przedsięwzięcia. Robot może sprawować rolę człowieka, nadzorując proces, w którego skład wchodzą automatyczne maszyny – bez konieczności zmiany tego, w jaki sposób funkcjonują. Szczególnym rodzajem tego typu systemu jest RPA, czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów.

Na czym polega zrobotyzowana automatyzacja procesów?

RPA to technologia biorąca udział m.in. w automatyzacji procesów biznesowych. W tym temacie wypowiada się specjalista zatrudniony w firmie Robotigo z Nowych Grocholic:

Roboty RPA nie przypominają fizycznych urządzeń, są całkowicie wirtualne. Technicznie rzecz ujmując, są więc programami komputerowymi, korzystającymi z dokonań uczenia maszynowego (machine learning). Taki rodzaj robotyzacji pozwala nie tylko na zastąpienie pracy fizycznej człowieka, jak dzieje się to w przypadku procesów przemysłowych, ale także pracy umysłowej.

Mowa tutaj o powtarzalnych czynnościach związanych np. z prowadzeniem biura, jak odpowiadanie na wiadomości mailowe czy uzupełnianie raportów.

Dlaczego nie należy mylić automatyzacji z robotyzacją?

Automatyzacja jest już niemal standardem w każdej znanej współcześnie branży: od przemysłowych po usługowe. Na każdym kroku towarzyszą nam maszyny, usprawniające wykonywanie codziennych czynności. Znajdziemy je również w naszych gospodarstwach domowych. Natomiast robotyzacja to zjawisko nowe, które stanowi o innowacyjności danego przedsiębiorstwa. Wszystko wskazuje na to, że w perspektywie kilkudziesięciu lat robotyzacja stanie się standardem, tak jak obecnie normą jest powszechny dostęp do internetu, którego historia sięga tak niedaleko.

Z perspektywy przedsiębiorcy natomiast robotyzacja daje o wiele większe możliwości niż automatyzacja, ale również wymaga większych nakładów finansowych. Przy czym należy zaznaczyć, że inwestycja w robotyzację przedsiębiorstwa zwraca się stosunkowo szybko i usprawnia działanie firmy w sposób nieporównywalny. Robotyzacja przekłada się także w prostej linii na nieocenioną przewagę nad konkurencją.

Dodatkowo proces robotyzacji pozwala poradzić sobie przedsiębiorcom ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa, którego rezultatem jest coraz niższy wskaźnik bezrobocia – co w praktyce oznacza coraz mniejszą ilość potencjalnych pracowników do wyboru na rynku pracy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.