Akt notarialny. Co warto wiedzieć?
Przeniesienie własności nieruchomości, zrzeczenie się dziedziczenia, nabycie nowego mieszkania to tylko niektóre czynności prawne, wymagające spisania aktu notarialnego. Akt notarialny jest niezwykle ważnym, urzędowym dokumentem, potwierdzającym zaistnienie danej czynności prawnej oraz fakt jej dokonania, dlatego sprawdźmy, co warto o nim wiedzieć.
Akt notarialny zapewnia bezpieczeństwo oraz pewność obrotu prawnego. Gwarantuje je zgodna wola obu stron transakcji co do jego zawarcia oraz wymogi przepisów prawnych. Na co zwrócić uwagę przy jego sporządzaniu?Treść aktu
W akcie notarialnym powinny znaleźć się stwierdzenia, zawarte w ustawie Prawo o notariacie oraz treści prawne, istotne dla przeprowadzanej czynności prawnej. Jednak, jak mówi popularne przysłowie, diabeł tkwi w szczegółach, dlatego warto zwrócić uwagę, czy w akcie umieszczono takie informacje, jak dane, dotyczące czasu zawarcia aktu, czyli dzień, miesiąc, rok oraz miejsce, a także imię, nazwisko oraz adres siedziby notariusza. Akt będzie nieważny, jeśli nie znajdą się w nim dane osób, biorących udział w czynności prawnej, w tym imiona, nazwiska, imiona rodziców, miejsca zamieszkania i adresy siedzib oraz oświadczenia stron z powołaniem na dokumenty. Na końcu akt powinien zawierać podpisy wszystkich osób biorących udział w czynności prawnej i samego notariusza.Odczyt
Jednak samo sporządzenie aktu to nie wszystko. Aby zyskał on moc prawną, powinien zostać głośno odczytany przez notariusza. Po odczytaniu notariusz powinien się upewnić, czy wszystkie osoby go zrozumiały i nie zgłaszają do niego żadnych uwag oraz sprzeciwów. Dopiero wówczas może nastąpić ostateczne stwierdzenie, zamykające całą czynność, a mianowicie, że dokument odczytano, przyjęto i podpisano. Przed podpisem dokumentu sprawdźmy zawsze, czy treść gotowego aktu zgodna jest ze stanem faktycznym oraz zweryfikujmy dane, związane z księgą wieczystą, w przypadku transakcji związanej z nieruchomością. Potwierdźmy także wszelkie dane liczbowe, znajdujące się w akcie. Jedną z bardziej renomowanych kancelarii notarialnych w Szczecinie jest kancelaria notarialna Kamila Wilgockiego, świadcząca szeroki zakres usług notarialnych.Nie zapomnij o dokumentach
W zależności od tego, czego akt notarialny będzie dotyczył, niezbędne będą różne dokumenty. I tak na przykład w przypadku aktu sprzedaży lub darowizny działki bądź lokalu, niezbędne będzie udokumentowanie numeru księgi wieczystej, dowód kupna lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia bądź spadku i poświadczenie wartości przedmiotu umowy. Niezbędne może okazać się także okazanie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o uiszczeniu właściwego podatku. Inne dokumenty będą wymagane natomiast w przypadku działalności spółek, a jeszcze inne w wypadku spraw rodzinnych, czyli intercyzy, podziału majątku, czy spraw związanych z alimentami. Zanim umówimy się zatem z notariuszem na sporządzenie aktu, warto zapytać się go, jakimi dokumentami powinniśmy dysponować.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana