Rodzaje znaków dla osób kierujących tramwajami
Tramwaj to pojazd, poruszający się wyłącznie wyznaczonymi szlakami torowymi, a poprzez swoją konstrukcję i stosunkowo dużą masę ma zupełnie inne parametry jezdne niż zwykły samochód. Stąd też kodeks drogowy reguluje sprawy związane z poruszaniem się tramwajów po torowiskach, przebiegających przecież także po drogach, na których odbywa się normalny ruch samochodowy i pieszy, trochę inaczej.
Kierujący tramwajem to także uczestnik ruchu drogowego
Komuś, kto nie wgłębia się nazbyt dokładnie w tajniki ruchu drogowego, wydawać mogłoby się, że kierowanie pojazdem tramwajowym jest znacznie prostsze i łatwiejsze niż zwykłym samochodem; tramwaj jedzie przecież wyznaczonym szlakiem i wystarczy umieć jedynie nim ruszać i hamować. Jak jednak mówią nam pracownicy firmy ANDROS z Redy, jest to z gruntu mylne wrażenie, a kierowanie tramwajem, prócz znajomości wszystkich zasad ruchu drogowego, które tyczą się użytkowników samochodów, wymaga także dodatkowej wiedzy. Jest to wiedza obejmująca nie tylko specyficzną charakterystykę mechaniki pojazdu szynowego jak na przykład jego odmienne zachowania, dłuższą drogę hamowania, czy też opóźnienia w hamowaniu spowodowane różnymi czynnikami pogodowymi oraz umiejętność obsługi sterowanych ręcznie zwrotnic. Dochodzi tutaj, prócz opanowania ogólnych zasad ruchu drogowego, także znajomość specjalnych znaków drogowych przeznaczonych wyłącznie dla prawidłowego i bezpiecznego uskuteczniania ruchu tramwajowego. O tym, jaką wagę przywiązuje się do prawidłowego wyszkolenia osoby mającej kierować tramwajem, świadczy chociażby fakt, że pozwolenie tramwajarskie można uzyskać dopiero po ukończeniu 21 roku życia.Znaki specjalne dla osób kierujących tramwajem
Ponieważ normalne znaki drogowe znane są wszystkim osobom posiadającym prawo jazdy, przyjrzyjmy się bliżej znakom, które przeznaczone są wyłącznie dla kierujących tramwajem. Są to dwie grupy znaków określone symbolami AT-1 do AT5 oraz BT-1 do BT-4. A oto ich krótkie opisy:- AT-1. Ostrzeżenie o zbliżaniu się do miejsca, w którym ruch tramwajowy jest kierowany sygnalizacją świetlną
- AT-2. Ostrzeżenie o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym to tramwaj wzbudza wydzieloną dla niego w danym momencie fazę
- AT-3. Ostrzeżenie o niebezpiecznym zjeździe z wartością spadku podaną na znaku
- AT-4. Ostrzeżenie o stromym podjeździe z wartością wskazaną na znaku
- AT-5. Ostrzeżenie o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, na którym motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, musi ustąpić pierwszeństwa poruszającym się na wprost.
- BT-1. Zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku.
- BT-2. Koniec ograniczenia prędkości
- BT-3. Zakaz wjazdu pod urządzenie kierujące zwrotnicą do czasu, gdy poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy.
- BT-4. Obowiązek zatrzymania się przed zwrotnicą i sprawdzenia prawidłowości połozenia jej iglicy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana