Jak rozpocząć przygodę na latawcu treningowym?

Kitesurfing to jedna z tych dyscyplin, która w ostatnim czasie zaczęła cieszyć się rosnącym zainteresowaniem, szczególnie wśród miłośników silnych wrażeń, których żywiołem jest woda. Zanim jednak wskoczymy na deskę i podepniemy się do latawca, by fruwać nad falami, powinniśmy nabyć odpowiednich umiejętności. Bardzo przydatny będzie w tym celu latawiec treningowy.

Czym jest latawiec treningowy?

Zgodnie ze swą nazwą, latawce treningowe przeznaczone są do treningu mającego na celu nabycie oraz rozwinięcie przez nas umiejętności sterowania prawdziwym, sportowym latawcem. Latawce tego typu są dużo mniejsze, niż właściwy sprzęt do kitesurfingu – ich rozpiętość utrzymuje się zwykle w granicach dwóch metrów, dlatego nie wytwarzają one dostatecznej mocy, by oderwać nas od ziemi. Właśnie taki jest ich cel – żebyśmy pozostając na ziemi, mogli w bezpieczny sposób poznać mechanikę działania latawca, nauczyć się jego sterowania, pracować nad płynnością ruchów. Z latawca treningowego możemy korzystać w praktycznie dowolnym miejscu, które zapewnia nam dostatecznością ilość przestrzeni. Dlaczego warto nabyć taki sprzęt?

Żeby móc uprawiać kitesurfing, powinniśmy ukończyć kurs, którego zwieńczeniem jest uzyskanie licencji IKO – wyjaśnia przedstawiciel sklepu internetowego Freak ShopKurs trwa zwykle kilkanaście godzin – sporo z tego czasu możemy zaoszczędzić, jeśli wcześniej poznamy mechanikę sterowania latawcem „na sucho”.

Wybór latawca

Latawce treningowe zaliczane są do grupy latawców komorowych – oznacza to, że pod wpływem wiatru wypełniają się powietrzem, co utrzymuje ich kształt. Dzieli się je również na dodatkowe podkategorie, każda z nich posiada nieco inną charakterystykę i wypływające z niej zalety. Przykładowo latawce dwulinkowe są najprostsze w sterowaniu i jednocześnie najtańsze, dlatego to właśnie je zaleca się do stawiania pierwszych kroków w nauce kitesurfingu. Jednocześnie są one dość szybkie i wymagają sprawnej koordynacji. Latawce trzylinkowe są wolniejsze, jednak generują większą moc, co z kolei pozwala łatwiej wyczuć punkty okna wiatrowego. Latawce tego typu mogą być już wykorzystywane jako sprzęt pociągowy. Treningowe latawce czterolinkowe to już sprzęt prawie profesjonalny – duża moc i pełne wymiary powodują, że przeznaczone są one już dla bardziej zaawansowanych zawodników, którzy podstawy mają opanowane i teraz pragną się doszkalać.

O czym należy pamiętać podczas latania?

Sterowanie latawcem treningowym nie należy do najtrudniejszych, jednak wymaga zapamiętania kilku podstaw. Podstawowym błędem jest traktowanie baru jak kierownicy samochodowy – jeśli chcemy wykonać latawcem zwrot w prawą stronę, nie obracamy baru, lecz przyciągamy jego prawy koniec do siebie. Nie powinniśmy również martwić się skręcającymi się linkami, wystarczy bowiem wykonać zwrot w drugą stronę, by je rozplątać. Jeśli chcemy opuścić latawiec, np. w sytuacji awaryjnej, musimy puścić bar.

śr. ocena 5 / głosów 5