Jak powstają spoty telewizyjne?

Spoty telewizyjne trwają zaledwie 30 sekund, czasem niewiele dłużej. Oglądając je, można by ulec iluzji, że powstają równie szybko. Aktor wchodzi, wygłasza swoją kwestię, potem wchodzą kolejni aktorzy, w tym czasie ktoś to wszystko filmuje. Nic bardziej mylnego. Nawet najkrótsze spoty mogą powstawać wiele miesięcy, a proces ich tworzenia można podzielić na fazę przygotowań, produkcję i postprodukcję.

Pomysł na spot reklamowy

Najpierw musi powstać pomysł. Poprzedzony jest licznymi konsultacjami z klientem, służącymi temu, by pracownicy agencji reklamowej mogli rozpoznać oczekiwania klienta, świat wartości firmy, którą reprezentuje, istotę informacji, którą chce przekazać swoim potencjalnym klientom. Gdy podpisane są już umowy i ustalone warunki współpracy, do pracy zasiadają scenarzyści i copywriterzy. Spot reklamowy jest często częścią szerszej kampanii reklamowej, która powinna być spójna. Po zaakceptowaniu scenariusza rusza produkcja spotu reklamowego.

Często jest tak, że agencja reklamowa w porozumieniu z klientem szuka wówczas najlepszej firmy producenckiej – mówi specjalista z firmy Imperia Film w Krakowie – ale może być też tak jak u nas, czyli, że jedna firma zajmuje się reklamą, kreacją, produkcją filmową i postprodukcją.

Produkcja spotu telewizyjnego

Preprodukcja zaczyna się od znalezienia reżysera i ekipy, która film zrealizuje. Organizuje się  castingi dla aktorów, wybiera operatora, dźwiękowca, oświetleniowca i scenografa. Potem szuka się lokacji, czyli miejsc, gdzie będą kręcone zdjęcia. Na specjalnym spotkaniu z klientem przedstawia mu się harmonogram produkcji, ustala ostateczny kształt reklamy. Po akceptacji rusza produkcja spotu. Paradoksalnie często trwa najkrócej – dzień czy dwa, często nawet kilkanaście godzin pracy bez przerwy. Wygląda to podobnie jak przy produkcji filmu – reżyser jest najważniejszy, aktorzy próbują sceny, powtarzają je, dąży się do jak najlepszego zgrania wszystkich elementów: scenografii, oświetlenia, gry aktorskiej. Różnica jest tylko taka, że ostateczny efekt musi zostać przyjęty przez zamawiającego spot i często ma on więcej do powiedzenia, niż artyści.

Postprodukcja spotu

Ma znacznie większe znaczenie niż kiedyś, ze względu na rozwój technologii, która ma istotny wpływ na ostateczny kształt spotu. Dotyczy ona wszystkich elementów nakręconego materiału. Można skorygować kolory, oświetlenie, dodać animacje i efekty specjalne. W tej fazie dopracowuje się też dźwięk i muzykę. Po zmontowaniu materiału czas na akceptację spotu przez klienta i ostatnie poprawki, po których reklama wchodzi do edycji.

śr. ocena 5 / głosów 6