Artykuł sponsorowany

Jak powstają spoty telewizyjne?

Jak powstają spoty telewizyjne?

Spoty telewizyjne trwają zaledwie 30 sekund, czasem niewiele dłużej. Oglądając je, można by ulec iluzji, że powstają równie szybko. Aktor wchodzi, wygłasza swoją kwestię, potem wchodzą kolejni aktorzy, w tym czasie ktoś to wszystko filmuje. Nic bardziej mylnego. Nawet najkrótsze spoty mogą powstawać wiele miesięcy, a proces ich tworzenia można podzielić na fazę przygotowań, produkcję i postprodukcję.

Pomysł na spot reklamowy

Najpierw musi powstać pomysł. Poprzedzony jest licznymi konsultacjami z klientem, służącymi temu, by pracownicy agencji reklamowej mogli rozpoznać oczekiwania klienta, świat wartości firmy, którą reprezentuje, istotę informacji, którą chce przekazać swoim potencjalnym klientom. Gdy podpisane są już umowy i ustalone warunki współpracy, do pracy zasiadają scenarzyści i copywriterzy. Spot reklamowy jest często częścią szerszej kampanii reklamowej, która powinna być spójna. Po zaakceptowaniu scenariusza rusza produkcja spotu reklamowego.
Często jest tak, że agencja reklamowa w porozumieniu z klientem szuka wówczas najlepszej firmy producenckiej – mówi specjalista z firmy Imperia Film w Krakowie – ale może być też tak jak u nas, czyli, że jedna firma zajmuje się reklamą, kreacją, produkcją filmową i postprodukcją.

Produkcja spotu telewizyjnego

Preprodukcja zaczyna się od znalezienia reżysera i ekipy, która film zrealizuje. Organizuje się  castingi dla aktorów, wybiera operatora, dźwiękowca, oświetleniowca i scenografa. Potem szuka się lokacji, czyli miejsc, gdzie będą kręcone zdjęcia. Na specjalnym spotkaniu z klientem przedstawia mu się harmonogram produkcji, ustala ostateczny kształt reklamy. Po akceptacji rusza produkcja spotu. Paradoksalnie często trwa najkrócej – dzień czy dwa, często nawet kilkanaście godzin pracy bez przerwy. Wygląda to podobnie jak przy produkcji filmu – reżyser jest najważniejszy, aktorzy próbują sceny, powtarzają je, dąży się do jak najlepszego zgrania wszystkich elementów: scenografii, oświetlenia, gry aktorskiej . Różnica jest tylko taka, że ostateczny efekt musi zostać przyjęty przez zamawiającego spot i często ma on więcej do powiedzenia, niż artyści.

Postprodukcja spotu

Ma znacznie większe znaczenie niż kiedyś, ze względu na rozwój technologii, która ma istotny wpływ na ostateczny kształt spotu. Dotyczy ona wszystkich elementów nakręconego materiału. Można skorygować kolory, oświetlenie, dodać animacje i efekty specjalne. W tej fazie dopracowuje się też dźwięk i muzykę. Po zmontowaniu materiału czas na akceptację spotu przez klienta i ostatnie poprawki, po których reklama wchodzi do edycji.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.