Rodzaje pasów klinowych

Pas klinowy jest jednym z podstawowych komponentów klinowej przekładni prasowej. Elastyczny pas występuje w nich jako cięgno, które okala koła przekładni. Jego rola polega na przenoszeniu napędu z koła czynnego na bierne, w związku z czym nazywany jest również pasem napędowym. Przyjrzyjmy się bliżej charakterystyce pasów klinowych i ich różnym rodzajom.

Charakterystyka pasa klinowego

Pas klinowy ma formę zamkniętego wieńca, a w przekroju poprzecznym kształt trapezu. Zbudowany jest z warstwy nośnej, którą tworzą linki stalowe bądź poliamidowe, warstwy podatnej, wykonanej z kauczuku bądź gumy i warstwy tkaninowo-gumowej. Z zewnętrz pas klinowy obleczony jest zwulkanizowaną taśmą kordową albo płócienną.

Specyficzna i dość złożona budowa pasa klinowego ma za zadanie zapewnić mu jak największą wytrzymałość, giętkość i przyczepność. Ważne jest także, by pas miał minimalną rozciągliwość – wyjaśnia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa AGRO-HURT w Warszawie.

W Polsce pasy klinowe dopuszczone do obrotu powinny spełniać wymagania normy PN-ISO 4184 pod względem odporności na oleje, skrajne temperatury i maksymalną prędkość obrotową.

Klasyfikacja pasów klinowych

Wspomniana wyżej norma PN-ISO 4184 wyróżnia pasy klinowe wąskoprofilowe (ze ściętymi bokami, o większej wartości mocy przenoszonej) oraz klasyczne. W ten sposób katalogowane są też pasy klinowe z oferty marki Kleberg. Do pasów klinowych wąskoprofilowych zalicza się elementy o profilach SPZ, SPA, SPB i SPC, natomiast do klasycznych: Z, A, B, C, D, E.

Szczególną odmianą pasów napędowychpasy klinowe zębate (uzębione). Jak wskazuje sama nazwa, posiadają one uzębienie, co wpływa na zwiększenie elastyczności pasa. Zęby wpływają także na zwiększenie wytrzymałości pasa poprzez ograniczenie tarcia wewnętrznego w warstwie ściskanej.

Pasy zespolone zbudowane są z kilku pojedynczych pasów klinowych, połączonych (a więc zespolonych) taśmą łączącą. Takie paski wyróżniają się lepszym napędem z osiami poziomymi i większą zdolnością przenoszenia obciążenia udarowego, w związku z czym wykorzystywane są np. do przenoszenia mocy silników spalinowych na rozmaite pompy, prądnice czy wentylatory.

Oprócz tych najczęściej spotykanych rodzajów pasów napędowych wyróżniamy wiele innych typów, o właściwościach dostosowanych do najróżniejszych zastosowań. Wśród nich warto wymienić chociażby pasy szerokoprofilowe czy obustronnie klinowe. Poza pasami klinowymi dostępne są również pasy napędowe płaskie, zdolne do przenoszenia napędu na duże odległości i wykorzystywane przede wszystkim w agrotechnice.

śr. ocena 5 / głosów 5