Rodzaje olejów silnikowych

Oleje silnikowe gwarantują sprawną pracę silników samochodowych. Aby zapewnić długą żywotność silnika, należy uzupełniać ich poziom oraz regularnie je wymieniać. Dla funkcjonowania pojazdu kluczowe znaczenie ma także odpowiedni dobór oleju silnikowego. Do zadań oleju należy m.in. zmniejszanie tarcia, chłodzenie silnika czy ochrona przed korozją.

Klasa lepkości

W przypadku olejów silnikowych bardzo ważnym parametrem jest klasa lepkości. Określa ona zdolność i szybkość przepływu oleju w danej temperaturze. W praktyce na tej podstawie wyróżnia się 6 klas olejów letnich i 6 klas olejów zimowych (oznaczone literą W). Poza tym w sprzedaży znajdują się również oleje wielosezonowe. Lepkość jest parametrem, który wpływa na jakość uruchamiania sinika oraz na zachowanie właściwości cieczy. W przypadku wysokiej lepkości zimą kierowca może mieć problem z odpaleniem auta. Z kolei przy niższej lepkości latem olej szybko traci swoje właściwości. Oleje silnikowe o różnych klasach lepkości znajdziemy w dobrych sklepach samochodowych, np. w internetowym sklepie samochodowym Galon.

Oleje mineralne i półsyntetyczne

Wybór oleju silnikowego wcale nie jest rzeczą łatwą. W tej sytuacji dość duże znaczenie ma typ posiadanego samochodu, styl jazdy kierowcy, rodzaj paliwa itd. Zasadniczo wyróżnia się trzy rodzaje olejów silnikowych. Różnią się one przede wszystkim składem chemicznym, a więc i właściwościami oraz zastosowaniem. Oleje mineralne są olejami rzadkimi, które wykorzystywane są do silników benzynowych o małych osiągach oraz do silników wysokoprężnych z pośrednim wtryskiem. Oleje półsyntetyczne posiadają gęstość pośrednią między olejami mineralnymi i syntetycznymi. Sprawdzają się w przypadku silników benzynowych o wielopunktowym wtrysku oraz w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych.

Oleje syntetyczne

Największą gęstością cechują się tzw. oleje syntetyczne. Są idealne do silników benzynowych i wysokoprężnych o wysokich osiągach. Eksperci zalecają, aby korzystać najlepiej z jednego rodzaju olejów silnikowych. Warto nawet zdecydować się na te pochodzące od jednego producenta. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy oleju ubywa szybko w czasie normalnej eksploatacji samochodu. Ponadto trzeba pamiętać, że możliwa jest jedynie wymiana oleju z rzadszego na gęstszy. W przypadku odwrotnym (olej gęstszy wymieniany jest na rzadszy) dochodzi na ogół do szybkiego wypłukiwania z silnika nagromadzonego nagaru i tworzenia się tzw. przedmuchów. To zjawisko w pojazdach samochodowych jest bardzo niekorzystne.

śr. ocena 5 / głosów 1