Przyczyny awarii filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych jest inaczej zwany DPF lub FAP. Skróty te pochodzą od angielskiej i francuskiej nazwy urządzenia – diesel particulate filter i filtre à particules. Jest to filtr, który montuje się w układach wydechowych silników Diesla lub benzynowych po to, aby oczyszczał on gazy spalinowe z cząstek stałych. Jakie znaczenie dla samochodu ma użycie tego filtra? I co może być przyczyną jego awarii?

Jak działa DPF?

Filtr cząstek stałych to bardzo drogi element układu wydechowego w samochodach. Dlatego jego wymiana wiąże się z dużymi kosztami. Niestety jest to też część, która jest szczególnie narażona na awarie.

Jak jest zbudowany filtr? Składa się on z metalowej (zwykle stalowej) puszki i wkładu, który się w niej znajduje. Jego zadaniem jest pochłanianie sadzy, która powstaje w procesie spalania oleju napędowego oraz wypalanie cząstek stałych znajdujących się wewnątrz filtra. Poza tym, konieczne jest posiadanie aparatury kierującej działaniem urządzenia. Dzięki niej jest możliwe kontrolowanie, w jakim stopniu filtr jest już napełniony sadzą. To pozwala także określić temperaturę oraz jakość spalin. Kiedy specjalne czujniki przekażą komputerowi informację, że różnica ciśnień między wlotem a wylotem filtra jest zbyt duża, następuje jego regeneracja.

W jaki sposób filtr może ulec awarii?

Zdarza się, że filtry cząstek stałych nie mają możliwości spalenia sadzy, która się w nich zgromadzi. Procedura ta wymaga bowiem kilkuminutowej pracy silnika na podwyższonych obrotach, a ten warunek nie może być często spełniony w mieście. W takich przypadkach dochodzi do zapchania filtra, a zatem jego awarii, bo urządzenie nie ma szansy nagrzać się do optymalnej temperatury. Kolejną przyczyną zapchania filtra może być ciągła jazda na krótkich dystansach. Aby urządzenie było sprawne przez długi czas, warto dbać o jego odpowiednią konserwację i wymianę oleju co jakiś czas. Zaniedbanie tej kwestii może spowodować problemy.

Na rynku są też dostępne środki do regeneracji filtrów, które pozwolą utrzymać tę część w dobrym stanie. Dodatkowo, jeśli posiadasz filtr mokry, dbaj o odpowiedni poziom płynu, który się w nim znajduje.

Samodzielnie zadbanie o DPF może być czasem trudne. Na szczęście na rynku działają firmy, które zajmują się kompleksową obsługą filtrów cząstek stałych. Jedną z nich jest REGENERACJA DFP i FAP. Skorzystanie z usług profesjonalistów zapewnia lepszą jakość wykonania danego zadania. Samodzielnie często można jedynie pogorszyć sprawę.

śr. ocena 5 / głosów 5