Na czym polega regeneracja koła dwumasowego?
Dwumasowe koła zamachowe umożliwiają równomierną pracę silników, co zapewnia podstawę komfortowej jazdy samochodami osobowymi i dostawczymi. Zastosowanie koła dwumasowego w układzie przeniesienia napędu pojazdu ogranicza hałas generowany przez układ napędowy i nadwozie. Sprawnie działające koło dwumasowe pozwala cieszyć się płynną jazdą i umożliwia łatwiejsze przełączanie biegów. Uszkodzoną dwumasę należy wymienić, a jeśli to możliwe poddać regeneracji. Warto przeczytać, na czym ona polega.
Koło dwumasowe jest rozwiniętym projektem znanym w technice od lat pod nazwą koła zamachowego. Coraz wyższe momenty obrotowe silników w dolnych zakresach obrotów doprowadziły do powstania dwumasowych kół zamachowych. Jest to rozwiązanie stosunkowe nowe i awaryjne w przypadku niewłaściwej jazdy samochodem.
Jak to właściwie działa?
Koło dwumasowe przypomina tradycyjne koło zamachowe, z tą różnicą, że w jego wnętrzu znajduje się tłumik drgań skrętnych. Obydwie części koła dwumasowego połączone są osiowo i mogą obracać się względem siebie nawet o 80 stopni. Dzięki temu koło dwumasowe staje się efektywnym nośnikiem energii potrzebnej do wygaszania drgań silnika. Powstają one szczególnie przy jednym z czterech suwów silnika – przy sprężaniu. Wówczas prędkość obrotowa silnika jest wytrącana, i aby to zniwelować, wykorzystywana jest energia z dwumasowego koła zamachowego. Koła dwumasowe zmniejszają wibracje silnika i powodują mniejsze zużycie skrzyni biegów oraz mniejsze spalanie. W przypadku zużycia dwumasy zalecana jest jej wymiana lub regeneracja.
Niedomagania koła dwumasowego
Przed podjęciem decyzji o wymianie lub regeneracji dwumasy, należy sprawdzić, czy jej niewłaściwe działanie nie jest spowodowane innymi czynnikami niż zużycie. Dlatego sprawdzanie dwumasowego koła zamachowego powinno zawsze rozpoczynać się od wykluczenia innych przyczyn, takich jak błędy w układzie zapłonu, zniszczone elementy wtryskowe, czy też skorodowane styki uziemienia, problemy z rozrusznikiem lub akumulatorem.
„Najczęstszymi symptomami uszkodzeniami dwumasowego koła zamachowego – wyjaśnia mechanik z firmy Regro, specjalizującej się w regeneracji części samochodowych – jest nierównomierna praca silnika oraz hałasy i stuki dochodzące z jego wnętrza, a także drgania podczas pracy na biegu jałowym, nietypowe odgłosy ze skrzyni biegów, szarpanie auta podczas ruszania lub brak płynności jazdy i możliwości zmiany biegów. W przypadku stwierdzenia objawów nieprawidłowego działania koła dwumasowego należy jak najszybciej zdecydować się na jego wymianę lub regenerację. Koło dwumasowe jest stosunkowo wrażliwym elementem silnika i narażonym na usterki, szczególnie przy niewłaściwej eksploatacji pojazdu”.
Jak przebiega regeneracja dwumasy?
Aby koło dwumasowe poddać regeneracji, trzeba je zdemontować w serwisie świadczącym tego typu usługi. Czynności rozpoczyna się od dokładnego mycia dwumasy. Następnie poddaje się piaskowaniu obudowy i elementy, które będą wykorzystywane. Właściwa regeneracja koła dwumasowego polega na wymianie wszystkich uszkodzonych elementów z wnętrza mechanizmu. Powierzchnie cierne muszą zostać przetoczone i przeszlifowane. Pozwala to na wyrównywanie wszystkich wad powstałych w wyniku pracy tarczy sprzęgłowej.
Po wymianie części koło dwumasowe zamyka się oraz nituje. Ostatnim etapem przed montażem dwumasy jest jej wyważenie. Jest to bardzo istotna czynność, która zapewni prawidłowe działanie podzespołu. Źle wyważone koło dwumasowe może spowodować uszkodzenie sprzęgła, skrzyni biegów oraz silnika.
Zregenerowane w dobrym warsztacie dwumasowe koło zamachowe jest pełnowartościowym elementem, który przez kolejne lata może działać bezawaryjnie. Warto więc w razie niedomagania dwumasy wziąć pod uwagę możliwość jej regeneracji, zamiast pochopnie decydować się na zakup nowego koła dwumasowego. Na pewno naprawa będzie rozwiązaniem bardziej ekonomicznym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana