Na czym polega konserwacja pojazdów
Konserwacja pojazdów to proces, który zdecydowanie warto przeprowadzać regularnie. Niektórzy kierowcy jednak twierdzą, że blacha została już zabezpieczona przed korozją fabrycznie i rezygnują z konserwacji. Inni zaś odwlekają jej przeprowadzenie w czasie. MY wyjaśniamy na czym dokładnie polega konserwacja podwozia oraz dlaczego należy ją przeprowadzać.
Dlaczego warto konserwować podwozie?
Odpowiedź na pytanie jest prosta. Aby utrzymać blachę w dobrym stanie, musimy ją konserwować, gdyż łatwiej jest usuwać przyczynę, aniżeli skutek – lepiej zapobiegać korozji niż ją usuwać.Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy CLS-Walder, specjalizującej się w blacharstwie i lakiernictwie: W procesie produkcyjnym płyta podłogowa jest pokrywana specjalnymi środkami, które zabezpieczają ją przed rdzą. To jednak nie jest wystarczająca ochrona. Ponadto warstwa ta z biegiem czasu traci swoje wartości i wystawia blachę na działanie niekorzystnych czynników takich jak wodą z solą w zimie, kamienie uderzające w podwozie, piasek oraz żwir. W efekcie stal jest uszkodzona, a wtedy już niewiele trzeba, aby doszło do korozji.
Kiedy konserwować?
Najbardziej szkodliwe dla blachy są chlorek potasu i wapnia, czyli środki powszechnie stosowane zimą do posypywania dróg. Stąd najlepiej jest przeprowadzać proces konserwacji samochodu przed zimą. Dodatkowo, kiedy nadejdzie wiosna, warto dokładnie wymyć spód auta. Dzięki temu wydłużymy działanie konserwacji i unikniemy pojawiania się nowych ognisk korozyjnych. Postępując w ten sposób można ograniczyć częstotliwość powtarzania procesu konserwacji nawet do 5 lat. Oczywiście należy w tym czasie regularnie przeglądać blachę auta oraz kontrolować jej stan. Zawsze może się bowiem zdarzyć, że powłoka konserwacyjna straci swą szczelność i wówczas należy położyć nową.Konserwacja pojazdu – przebieg
Proces konserwacji podwozia można wykonać na własną rękę. Jest to możliwe, jednak nieco ryzykowne. Bezpieczniej jest zlecić tę czynność specjaliście, który dysponuje odpowiednimi środkami oraz narzędziami. Konserwacja pojazdu zawsze rozpoczyna się od dokładnego oczyszczenia podłoża. Fachowcy czyszczą podwozie myjkami ciśnieniowymi, gdyż one są w stanie skutecznie usunąć z niego wszelkiego rodzaju zabrudzenia. Następnie auto musi dobrze wyschnąć. Kiedy już podwozie jest całkowicie suche, następuje likwidacja istniejącej rdzy przy użyciu szlifierki oscylacyjnej, tarczy ściernej bądź specjalistycznego preparatu chemicznego. W sytuacji, kiedy uszkodzenia są znaczne, zostaje zastosowane inne rozwiązanie, mianowicie wspawanie reperaturki. Po tym zabiegu następuje szlifowanie, odtłuszczanie i na końcu nakładanie konserwacji. Tak przygotowane podwozie jest gotowe do kolejnego etapu, w którym zdejmowane są osłony, plastiki oraz nadkola. Osłania się również układ wydechowy, ponieważ gumy i masy bitumiczne, które wchodzą w skład produktów antykorozyjnych, pod wpływem wysokiej temperatury wydechu, mogą ulec stopnieniu i wydzielać duszące zapachy. Po tym etapie przychodzi czas na ostatnią czynność w procesie konserwacji, czyli specjalistyczny środek do konserwacji podwozia. Środek ten rozprowadzany jest po blasze za pomocą pistoletu pod ciśnieniem bądź tradycyjnego pędzla. Następnie samochód musi dobrze wyschnąć, w związku z tym nie może być eksploatowany przez dzień lub dwa. Kiedy podwozie jest już całkowicie suche, proces konserwacji można uznać za zakończony i spać spokojnie. Uzyskana w procesie konserwacji warstwa antykorozyjna jest bowiem elastyczna, szczelna, odporna na uszkodzenia mechaniczne i stanowi skuteczną ochronę dla pojazdu.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana