Kiedy maglownica kwalifikuje się do wymiany?

Układ kierowniczy co prawda nie należy do szczególnie skomplikowanych, jednak z czasem i on ulega zużyciu. Maglownica jest szczególnie narażona na rozmaite przeciążenia, a im częściej pokonujemy nierówności na drodze, krawężniki i inne przeszkody, tym szybciej możemy spodziewać się awarii. W teorii konieczności wymiany przekładnicy nie powinniśmy się spodziewać przy przebiegu poniżej 100 tys. km. W praktyce niestety bywa inaczej.

Stopniowe zużywanie się układu kierowniczego

Układ kierowniczy samochodu skonstruowany jest w taki sposób, by największe obciążenia przejmowały końcówki drążków kierowniczych, w związku z czym właśnie te części zużywają się w pierwszej kolejności. Metalowo-gumowe elementy amortyzują wstrząsy, dzięki czemu chronią przed nimi samą maglownicę. Uszkodzenie drążków bardzo łatwo zauważyć, ponieważ skręcaniu towarzyszy stukot, samochód skręca nierówno i nie utrzymuje nadanego toru jazdy.

Dopiero następnym etapem zużywania się układu kierowniczego będą problemy z samą maglownicą – mówi ekspert z firmy Ecars. Ząbki listwy przekładni, pozbawione ochrony ze strony drążków, stopniowo będą wyrabiać się, a ostatecznie nawet kruszyć. Objawem takiej usterki będą odczuwalne luzy na kierownicy oraz przeskakiwanie przekładni. W takim przypadku trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu.

Niepokojące odgłosy podczas skręcania i luz na kierownicy to nie jedyne objawy awarii przekładni. Alarmującym sygnałem dla kierowcy musi być każdy wyciek z układu kierowniczego, blokowanie kierownicy w jednym miejscu oraz awarie układu wspomagania. Jeśli dostrzeżesz któryś z tych objawów, najwyższy czas na wymianę maglownicy na nową lub regenerowaną.

Przyczyny awarii maglownicy – nie tylko jakość dróg

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, główną przyczyną zużywania się elementów układu kierowniczego jest pokonywanie przeszkód. Dla przekładni zabójcze są przeciążenia wywoływane m.in. uderzeniami podczas wjeżdżania na krawężniki, przejeżdżania przez dziury w nawierzchni ze skręconymi kołami, a nawet pokonywanie progów zwalniających.

Chociaż powyższych sytuacji trudno uniknąć, czasami przyspieszone zużycie przekładni kierowniczej wynika z niewłaściwej eksploatacji. Pierwszym błędem, który na pewno skróci życie maglownicy, jest częste kręcenie kołami w miejscu. Drugim – montowanie zbyt dużych felg. Felgi większe niż przewidziane dla danego modelu auta przez producenta skutkują poważnym wzrostem obciążeń przenoszonych przez układ. Nieuniknionym rezultatem jest pojawienie się bardzo dużych luzów na przekładni kierowniczej, wyczuwanych najmocniej podczas jazdy na wprost.

Zakup fabrycznie nowej przekładni to, w zależności od modelu auta, wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dlatego kierowcy często decydują się na naprawę maglownicy. Regeneracja przekładni kierowniczej pozwala przywrócić układowi pierwotne parametry, a właścicielowi samochodu sporo zaoszczędzić.

śr. ocena 5 / głosów 5