Jak przerobić rower na elektryczny, czyli o konwersji słów kilka

Zamierzasz przerzucić się z jazdy samochodem lub komunikacją miejską do pracy na rower? A może cenisz sobie wygodę w trakcie przejażdżki jednośladem i chcesz dokonać jego konwersji na rower elektryczny? Jest to możliwe zarówno samemu, jak i w sklepie stacjonarnym z silnikami elektrycznymi. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym polega proces konwersji i jakie są jego zalety. Zapraszamy do lektury.

Silnik elektryczne – w centrum, z tyłu, z przodu

Konwersja roweru może odbyć się za pomocą trzech silników – centralnego, w tylnej piaście oraz w przedniej piaście. W pierwszym przypadku (silnik centralny) składa się z demontażu korby i suportu, instalacji korby z silnikiem, montażu baterii, wyświetlacza oraz czujników i manetki (opcjonalnie). Po tego rodzaju konwersji jazda przypomina poruszanie się bardzo lekkim rowerem, a to za sprawą faktu, że moc silnika jest przenoszona na tylne koło dzięki łańcuchowi. Sam silnik w połączeniu z baterią, która zamocowana jest w ramie, umożliwia zachowanie optymalnego środka ciężkości, co bardzo dobrze wpływa na właściwości jezdne roweru oraz jego zwrotność. Ponadto, przy takiej konwersji możliwe jest dobranie dowolnego rodzaju tylnej przerzutki.

Silnik może być również zamontowany w tylnym kole. W takiej sytuacji należy zdemontować tylne koło i zainstalować nowe – z silnikiem. Alternatywą jest zaplecenie nowego koła z użyciem posiadanej obręczy (należy jednak użyć nowych szprych ze względu na różnice w budowie piasty klasycznej i piasty z silnikiem). W dalszej kolejności trzeba nakręcić zębatki kasety, zamontować baterie, wyświetlacz, czujniki oraz manetki (opcjonalnie). Waga po tego rodzaju konwersji rozkłada się mniej więcej po równo. Silnik po takiej konwersji umożliwia montaż tarczy hamulcowej i wybór dowolnej piasty przedniej. Należy także pamiętać, że jego moc przenoszona jest bezpośrednio na tylne koło, co daje wrażenie wiatru w plecy.

Trzecią opcją konwersji jest montaż silnika w przednim kole. Aby jej dokonać, należy zamontować nowe koło z silnikiem na miejsce starego lub zapleść nowe koło z użyciem posiadanej obręczy (szprychy powinny być jednak wymienione na nowe). Poza tym, trzeba nakręcić zębatki kasety, zamontować baterie, wyświetlacz, czujniki i manetki (opcjonalnie). Z racji tego, że moc z silnika przenoszona jest bezpośrednio na przednie koło, podczas jazdy można doświadczyć wrażenia holowania. Silnik umieszczony z przodu rozkłada przy tym wagę po równo – na przód i tył roweru, a w trakcie jazdy czujnik umieszczony w korbie wysyła do silnika sygnał, uruchamiający wspomaganie elektryczne. Istnieje również możliwość montażu tarczy hamulcowej.

Elementy i zalety napędu elektrycznego

Napęd elektryczny składa się z akumulatora, silnika oraz urządzenia sterującego. Jednokrotne ładowanie baterii, zazwyczaj litowo-jonowej, wystarcza na ok. 60-150 km jazdy. Silniki produkowane są w technologii energooszczędnej, co sprawia, że są bardzo wydajne i praktycznie bezawaryjne, a przy tym nie wytwarzają żadnego hałasu. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z prawem rower elektryczny może rozpędzać się do maksymalnej prędkości 25km/h. Ustawieniami silnika można sterować manualnie za pomocą prostego ekranu. Urządzenie sterujące kontroluje przesyłanie energii z baterii do silnika i upłynnia jego pracę, a dodatkowo do dyspozycji jest manetka prędkości – wymienia elementy mechanizmu sprzedawca ze sklepu internetowego Elektrycznenapedy.pl. – Konwersja roweru na elektryczny to korzyści zarówno finansowe, jak i zdrowotne oraz czasowe. Ponadto, użytkownicy zauważają inne, nie mniej istotne zalety, takie jak: prosta konstrukcja, łatwa sterowalność pojazdem oraz cicha i ekologiczna jazda, bez emisji szkodliwych spalin.

śr. ocena 5 / głosów 5