szlaban elektromechaniczny parking

Jak działają automatyczne szlabany parkingowe?

Automatyczne szlabany parkingowe to powszechnie stosowane urządzenia blokujące wjazdy na tereny strzeżone. Spotkać je możemy właściwie wszędzie: na lotniskach, przy wjazdach na tereny firm i obiektów instytucji publicznych, na parkingi w centrach handlowych bądź na osiedla mieszkaniowe. Strzegą także przejazdów przez torowiska, a także pracują przy bramkach poboru opłat. Dla wielu z nas wszystkie wyglądają niemal identycznie. Ale to tylko pozory.

Budowa szlabanów

Budowa szlabanów automatycznych, różnorodność silników w nich zastosowanych, centrali sterujących i wyposażenia dodatkowego sprawiają, że te urządzenia różnią się od siebie diametralnie. Na pierwszy rzut oka od razu można zauważyć różnice w długościach ramienia blokującego wjazd. Najczęściej  długości te wynoszą od 2 m do 8 m, można także spotkać specjalne konstrukcje o 12-metrowych ramionach.

Pod względem zasilania automatyczne szlabany możemy podzielić na dwie grupy:

  • szlabany elektromechaniczne — ramię szlabanu jest unoszone dzięki pracy elektrycznego silnika, zasilanego prądem stałym 24 V bądź zmiennym 230 V i mechanicznej przekładni;
  • szlabany hydrauliczne — ramię unoszone jest dzięki pracy siłownika hydraulicznego, który napędzany jest przez pompę z olejem hydraulicznym.

Następnym parametrem, który odróżnia poszczególne urządzenia, jest intensywność pracy, do jakiej szlaban jest przeznaczony. Intensywność najczęściej podaje się w tzw. cyklach. Szlabany budżetowe, z niższej półki, są w stanie wykonać ok. 600 cykli dziennie. Te najdroższe, przystosowane do bardzo intensywnej pracy, mogą wykonywać nawet do 20 tys. cykli. Ważnym aspektem, który warto sprawdzić przed zakupem szlabanów parkingowych, jest średni przebieg bezawaryjny. Jak tłumaczy ekspert z firmy  Motorline, specjalizującej się w produkcji szlabanów przeznaczonych do intensywnej pracy:

Dobry szlaban jest w stanie wytrzymać bez przeglądu od 2 do nawet 5 milionów cykli, co wystarcza na kilka lat bezproblemowej pracy.

Newralgicznym podzespołem automatycznego szlabanu jest centrala sterująca pracą urządzenia, zamontowana w górnej części szlabanu, z łatwym dostępem umożliwiającym programowanie i serwisowanie automatyki. Centrale sterujące mają często wbudowany radioodbiornik do zdalnego sterowania pilotem, mogą być wyposażone w wyjścia pozwalające na zainstalowanie dodatkowych urządzeń takich jak kamera czy domofon. Automatyka pozwala również na sprzężenie z semaforami, kolczatką, a także z terminalami wjazdowymi i wyjazdowymi, umożliwiającymi odbiór biletu pozwalającego na wjazd, a następnie jego opłacenie przed wyjazdem. Sygnał do otwarcia szlabanu możemy przesłać do centrali za pomocą wspomnianego wcześniej pilota lub przycisku umieszczonego np. w portierni czy w stróżówce. Można je także otwierać przy pomocy kodu dostępu lub karty magnetycznej. Mogą być również sprzężone z tzw. detektorem pętli indukcyjnej ukrytej w podjeździe, która wysyła sygnał, że samochód podjechał właśnie pod szlaban.

Dlaczego szlabany są tak popularne?

Odpowiadając na to pytanie, znów należałoby wspomnieć o ich konstrukcji, decydującej o uniwersalności zastosowań i mającej decydujący wpływ na szybkość działania. Lekkie, lecz sztywne ramiona sprawiają, że czas otwierania szlabanu jest bardzo niski. Najszybsze urządzenia osiągają czas otwierania dochodzący do 0,5 sekundy. Niestety z uwagi na fakt, że szlabany występują praktycznie wszędzie, są bardzo narażone na uszkodzenia zewnętrzne. Mimo odpornej obudowy elementy takie jak ramiona czy podpory ulegają dość często zniszczeniu, najczęściej na skutek przykrych kolizji lub po prostu aktów wandalizmu. Dlatego warto sprawdzić, czy producent posiada w swojej ofercie również części zamienne do tych urządzeń oraz dodatkowe elementy wyposażenia, takie jak czujniki do wykrywania przeszkód, czujniki zmierzchu włączające ledowe oświetlenie ramienia czy lampy ostrzegawcze.

śr. ocena 4.6 / głosów 59