Dlaczego akumulator nie lubi upałów?

Akumulator nie lubi niskich temperatur, dlatego bardzo często rozładowuje się zimą. Wielu kierowców nie rozumie, dlaczego rozładowuje się on również latem. Warto podkreślić, że akumulator to urządzenie, które nie lubi skrajnych temperatur, nie służą mu ani mróz, ani żar lejący się z nieba. Dowiedz się, dlaczego właśnie ta część w samochodzie nie lubi upałów.

Czemu akumulator rozładowuje się w lecie?

O tym, że akumulator ulega samo rozładowaniu zimą kierowcy wiedzą doskonale. Większym zaskoczeniem jest jednak chwila, gdy samochód nie rusza po pozostawieniu go na kilka dni np. przy hotelu, w którym akurat spędzasz letni urlop. Warto podkreślić, że akumulator to urządzenie, które rozładowuje się znacznie szybciej w skrajnych temperaturach. Z reguły producent określa konkretny czas rozładowania go np. w temperaturze 20 st. C. Warto pamiętać, że w momencie, gdy latem temperatura przekracza 30 st. C, akumulator rozładowuje się znacznie szybciej. Przy takim wzroście temperatury w akumulatorach do pojazdów ten czas może się skrócić nawet dwukrotnie, dlatego też nie należy zapominać, że zarówno latem podczas upałów, jak i zimą w trakcie dużych mrozów, nieużywany przez kilka dni akumulator może ulec rozładowaniu. Dotyczy to również samochodów, które pokonują krótkie dystanse na niewielkich obrotach – również w takiej sytuacji (a tym bardziej podczas upałów) akumulator szybciej może ulec samo rozładowaniu.

Czy można uchronić akumulator przed samo rozładowaniem?

Akumulator do samochodu nie musi ulegać samo rozładowaniu. Wystarczy regularna kontrola z użyciem woltomierza – taniego urządzenia, które sprawdzi, czy napięcie akumulatora wynosi przy włączonym silniku w granicach 12,4-12,8 V. Jeśli wynosi mniej, akumulator zaczyna się rozładowywać – podkreśla specjalista BAT PROFI z Będzina.

Innym sposobem jest również sprawdzenie przed wyjazdem tzw. u płynności prądu w samochodzie. Ten parametr można sprawdzić tylko u mechanika, jednak kilka minut spędzonych w warsztacie zaoszczędzi czasu i nerwów związanych z przykrą niespodzianką, jaką jest samo rozładowanie akumulatora. Ponadto zużycie akumulatora można sprawdzić poprzez wskaźnik, który określany jest jako tzw. zielone oko. Barwa zielona jest prawidłowa, jeśli jednak jest ciemniejsza bądź jaśniejsza oznacza to, że akumulator ulega zużyciu i wymaga wymiany, dlatego zawsze przed wyjazdem warto zwrócić uwagę na stan techniczny baterii. Przed wyjazdem warto sprawdzić m.in. napięcie, poziom elektrolitów, gęstość, a także wiek akumulatora. Należy pamiętać, że akumulator mający powyżej 6 lat powinien zostać jak najszybciej wymieniony.

śr. ocena 5 / głosów 5