Artykuł sponsorowany

Zasady działania kart zbliżeniowych

Zasady działania kart zbliżeniowych

Czy wyobrażasz sobie XXI wiek bez kart zbliżeniowych? Z pewnością kilka masz w portfelu. Pierwsze z nich pojawiły się w Polsce w 2008 roku, a w 2013 roku nasz kraj został liderem w adaptacji technologii zbliżeniowej. Do tej grupy można zaliczyć karty identyfikacyjne, lojalnościowe czy też płatnicze. Jak więc działają karty tego typu? Dowiedz się więcej na ten temat.

Karty zbliżeniowe – w czym tkwi ich fenomen?

 Karty zbliżeniowe są wykonane z plastiku, a fizycznie mają format karty płatniczej. W ten niewielki element wbudowano pamięć, antenę i mikroprocesor. W efekcie stają się one nośnikami informacji oraz danych zapisanych w chipie. Każda karta jest wyposażona w unikalny numer seryjny.

Producenci kart zbliżeniowych tworzą te elementy tak, by podczas ich użytkowania powstawało zjawisko indukcji elektromagnetycznej.  Część elektroniczna w czytniku pobudza cewkę, którą umieszczono w karcie. Nadajnik czytnika generuje wokół anteny karty zmienne pole elektromagnetyczne. Kondensator karty pobiera tę energię i po zebraniu mocy wysyła sygnał do czytnika. Tam dochodzi do jego szczegółowej interpretacji i dekodowania. 

Chociaż wydaje się, że proces nie należy do najprostszych, trwa on tylko ułamek sekundy. Taka bezprzewodowa komunikacja sprawia, że karty zbliżeniowe są proste w obsłudze i nie ulegają tak szybko zużyciu.

Jakie zastosowanie mają karty zbliżeniowe?

Karty zbliżeniowe znajdują zastosowanie w praktycznie każdej dziedzinie. Występują w formie kart parkingowych, bibliotecznych czy też lojalnościowych.

Jak mówi specjalista z firmy CartPoland: Do tej grupy zaliczają się również bilety komunikacji miejskiej, karty rabatowe, SKI-pass’y, a także elektroniczne legitymacje studentów i uczniów. W postaci zbliżeniowej produkuje się też karty do kontroli dostępu, legitymacje służbowe, przepustki i identyfikatory.

Co ciekawe, producenci obecnie tworzą rozmaite wersje kart, według preferencji i wytycznych klientów. Mogą występować w odmianie błyszczącej, matowej, z nadrukami lub bez, z chipem stykowym, kodem kreskowym czy QR. Możliwości są nieograniczone.

Karty zbliżeniowe nie tylko są bezpieczne, ale też trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkową formą ich ochrony są przeźroczyste warstwy laminatu lub zadrukowane PVC. Jeśli chcesz dokonać zakupu kart, wybierz sprawdzonego producenta. Pamiętaj, że właściwości fizyczne i jakościowe regulują normy, w tym ISO. Ponadto przy wyborze produktu określ jego częstotliwość oraz rodzaj. We właściwym dobraniu kart może Ci pomóc specjalista. A wybór jest ogromny! Począwszy od kart LF (low frequency 125 kHz) - TK4100, EM4201, EM4200, Q5, EMC-1, HITAG 1, HITAG 2, poprzez karty HF (High frequency 13,56 MHz) - MIFARE Classic, MIFARE Ultralight, MIFARE Ultralight EV1, MIFARE PLUS, MIFARE DESfire, NTag 213, NTAG 215, Ntag 216, aż po karty UHF (Ultra Hig Frequency). Możliwe jest też łączenie dwóch częstotliwości w jednej karcie – uzyskujemy tym samym kartę dualną lub hybrydową.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.