Zasady doboru pasów klinowych

Pasy napędowe wykorzystuje się na szeroką skalę w zasadzie w każdej gałęzi przemysłu. Do tych najpopularniejszych i najczęściej stosowanych należą pasy klinowe. Sprawdźcie jakie są ich rodzaje i czym kierować się przy ich doborze.

Funkcje pasów klinowych

-Pasy klinowe służą do przenoszenia momentu obrotowego z koła pasowego, które umieszczone jest na wale jednostki zasilającej, na koła pasowe urządzeń odbiorczych. Proces ten możliwy jest dzięki tarciu powstającemu między kołem pasowym a pasem. Zjawisko to jest powodem wsunięcia się pasa w koło pasowe, a to sprawia, że wywołane uślizgiem koła straty energii są minimalne, a moment obrotowy może zostać przeniesiony – wyjaśnia ekspert reprezentujący firmę AGRO-HURT, dystrybutora wyrobów technicznych i gumowych.

Charakterystyczny dla pasów klinowych jest ich przekrój w kształcie trapezu. Ze względu na ich budowę, gotowy element jest niezwykle wytrzymały i rozciągliwy. Konstrukcja paska klinowego składa się z kilku warstw, a mianowicie z:

  • warstwy nośnej, stworzonej ze stalowych lub z poliamidowych linek tworzących wzmocnienie pasa,
  • warstwy podatnej, wykonywanej zwykle z kauczuku lub gumy,
  • warstwy tkaninowo-gumowej.

Rodzaje pasów klinowych

Pasy klinowe można wybierać spośród uzębionych i klasycznych. Obie grupy dzielą się na paski wysokoprofilowe, o klasycznych profilach, szerokoprofilowe (z ciętymi bokami) i zespolone.

Uzębione pasy klinowe przeznaczone są do pracy pod znacznym obciążeniem oraz z dużymi prędkościami obrotowymi. Wewnętrzne i zewnętrzne uzębienie nie służy do przenoszenia obciążeń, ale w znacznym stopniu wpływa na poprawę elastyczności bocznych powierzchni paska. Ponadto, zmniejszają one tarcie wewnętrzne, występujące w ściskanej warstwie, co umożliwia przenoszenie większych wartości. Uzębione pasy klinowe, ze względu na wysoką wytrzymałość oraz możliwość pracy z wąskimi kołami pasowymi, wykorzystuje się w motoryzacji.

Jeśli chodzi o klasyczne pasy klinowe, to stosowane są przede wszystkim w rolnictwie, budownictwie i przemyśle. Składają się z trzech warstw:

  • warstwa I – jej zadaniem jest przenoszenie siły rozciągającej, wykonywana jest z linek nylonowych lub stalowych,
  • warstwa II –  trąca, jej funkcją jest zmniejszanie poślizgu na kole pasowym,
  • warstwa III (kryjąca) – chroni pasek przed działaniem czynników mogących obniżyć jego trwałość.

Warto wiedzieć, że dobór pasów klinowych musi być poprzedzony dokładną analizą możliwości ich zastosowania. Wybierając pasy kierować należy się sposobem przenoszenia napędu, wymaganiami  związanymi z obciążeniem przenoszonym przez pasy, a także pozostałymi parametrami, w tym prędkością obrotową i przełożeniem.

śr. ocena 5 / głosów 4