Jak wybrać dobrą elektroniczną nawigację morską? Porady i wskazówki

Współczesna nawigacja morska różni się dalece nie tylko od tej, z jakiej korzystali dawni odkrywcy i podróżnicy, ale także od tej stosowanej przez kapitanów kilkanaście lat temu. Do głosu doszły nowoczesne technologie. Obecne statki bazują na zaawansowanych systemach obrazowania elektronicznych map i informacji nawigacyjnych (ECDIS), jak również na globalnym systemie pozycjonowania (GPS). To niezbędne elementy nowoczesnej nawigacji morskiej, pełniące istotną rolę w trakcie każdego rejsu i żeglugi.

Rola GPS i map elektronicznych

Rola pozycjonowania GPS i map elektronicznych jest nieoceniona. Wykorzystanie odpowiedniego systemu geolokalizacji umożliwia umiejscowienie statku w przestrzeni, z określeniem jego dokładnych współrzędnych. Mapy elektroniczne pozwalają natomiast na szybkie i skuteczne kreślenie tras przepływu oraz ich ewentualną korektę. Do obsługi map elektronicznym służą różne urządzenia:

  • chartplotter (wyświetlacz wielofunkcyjny) – zintegrowane urządzenie montowane najczęściej na pokładzie jednostki, często przy stanowisku sternika, najczęściej korzysta z mapy nawigacyjnej na karcie,
  • komputerowy system nawigacyjny – instalowany na komputerze stacjonarnym lub notebooku,
  • aplikacja nawigacyjna z mapą morską – uruchamiana na urządzeniu mobilnym (telefonie, tablecie) z systemem iOs (iPad, iPhone) lub Android.

Każde z tych rozwiązań ma swoje indywidualne cechy, zalety i wady. Dobór jednego z nich (lub kilku) będzie uzależniony od wielu czynników, takich jak:

  • wielkość jednostki, jej typ, jakim przepisom podlega,
  • miejsce instalacji systemu nawigacyjnego (np. czy konieczna jest wodoszczelność),
  • rola systemu (stanowisko sternika, pulpit nawigatora, podgląd kapitana)
  • urządzenia peryferyjne, które będą podłączone do systemu (GPS, kompas satelitarny, AIS, echosonda, radar, wiatromierz, autopilot itp.)
  • rodzaj map jakie będą używane w systemie (rastrowe/wektorowe, jakiego producenta?),
  • jakie wymagania formalne musi spełnić system.

Większość wymagań określają przepisy dotyczące wyposażenia statków. Z oczywistych względów inne są wymagania dla statku pasażerskiego podlegającego konwencji SOLAS, a inne dla jednostki rekreacyjnej. System nawigacyjny spełnia często wiele innych funkcji niż tylko prowadzenie nawigacji. Na przykład pobieranie i analiza prognoz pogody, rejestracja parametrów żeglugi, komunikacja z innymi statkami i stacjami brzegowymi.

Jakość sprzętu nawigacyjnego

Dobierając poszczególne urządzenia należy brać pod uwagę ich funkcjonalność i bezpieczeństwo użytkowania. Przepisy dopuszczają rezygnację z tradycyjnych map papierowych, lecz wymagają wtedy zdublowania systemów nawigacyjnych. Na statku konwencyjnym będą to dwa niezależne systemy ECDIS, na mniejszej jednostce mogą  przykładowo być to system komputerowy na notebooku i aplikacja na tablecie. Kluczowa w  rozwiązaniach nawigacji GPS jest ich niezawodność wynikająca z jakości. Ma na to wpływ szereg czynników jak: wodoszczelność, występowanie elementów ruchomych (np. tradycyjny twardy dysk), aktualność map, dokładność urządzeń. Urządzenia posiadają różne ekrany od małych wyświetlaczy, przez kilkunastocalowe, wodoszczelne ekrany dotykowe, do dużych monitorów w profesjonalnych systemach na dużych statkach. Cennym uzupełnieniem w ostatnich latach są wspomniane wcześniej narzędzia nawigacyjne w formie aplikacji na urządzenia mobilne typu smartfon. Część z nich jest dostępna w bardzo okazyjnej cenie.

System Automatycznej Identyfikacji (AIS)

Ogromną rolę w systemie nawigacji morskiej odgrywa System Automatycznej Identyfikacji. AIS to profesjonalny system nadawczo/odbiorczy działający na zasadzie transpondera, operujący w paśmie VHF. System pozwala na wymianę między statkami podstawowych informacji jak dane jednostki, pozycja, prędkość, kurs, typ statku, port docelowy. Jest zdolny do obsługiwania kilku tysięcy raportów na minutę, odświeżając dane co 2 sekundy.

W funkcję obsługi morskiego Systemu Automatycznej Identyfikacji AIS wyposażanych jest coraz więcej programów nawigacyjnych. Pozwalają one na błyskawiczną ocenę ryzyka kolizji, co jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo, komfort i sprawność żeglugi – objaśnia ekspert sklepu internetowego eNavigare.pl, dysponującego urządzeniami morskiej nawigacji elektronicznej wysokiej klasy.

Akcesoria dodatkowe

System nawigacji elektronicznej to zespół urządzeń, które można kompletować na rozmaite sposoby, zależnie od zapotrzebowań. Innej nawigacji wymagają statki towarowe i pasażerskie, a innej jachty czy żaglowce. Pod uwagę należy wziąć też typ akwenu (drogi śródlądowe, morza, oceany itd.). W sprzedaży znajdziemy szereg akcesoriów, które wspomagają właściwe nawigowanie i komunikację z innymi jednostkami. Są to różnego typu akcesoria Wi-Fi, przetworniki NMEA, kompasy satelitarne i wiele więcej. Jeżeli nie mamy doświadczenia w nawigacji elektronicznej, przy wyborze konkretnych rozwiązań najlepiej poradzić się specjalistów. Przedstawiciele sklepów internetowych służą radą oraz pomocą.

śr. ocena 5 / głosów 1