Co warto wiedzieć o likwidacji szkód po wypadku?

Kolizje i wypadki drogowe się zdarzają. Powodów jest wiele: trudne warunki na drodze, zmęczenie, brawura, a czasem zwykła ludzka nieuwaga. Niezależnie od tego, czy jesteśmy sprawcą czy stroną poszkodowaną, warto wiedzieć, jak się zachować, gdy dojdzie do niefortunnego zdarzenia. Co robić po wypadku i w jaki sposób przebiega likwidacja szkód? Który system jest korzystniejszy: gotówkowy czy bezgotówkowy?

Co robić po wypadku?

Najgorsze, co można zrobić po zdarzeniu drogowym – choć nie jest to, niestety, rzadki widok – to panikowanie i obarczanie drugiej strony odpowiedzialnością za spowodowanie kolizji lub wypadku. O czym trzeba pomyśleć, gdy jest się uczestnikiem kolizji?

Najważniejsze jest to, aby zabezpieczyć miejsce oraz usunąć pojazd tam, gdzie nie będzie wadził innym uczestnikom ruchu drogowego. Należy też użyć trójkąta ostrzegawczego w pewnej odległości od zajścia, aby nadjeżdżający wiedzieli o utrudnieniach w ruchu – mówi specjalista z zakładu Auto Efekt.

Naturalnie, te zasady obowiązują, gdy nie ucierpieliśmy i możemy zająć się usuwaniem szkód. Jeżeli są ofiary, nie można przesuwać pojazdów! Należy pamiętać, że jesteśmy zobowiązani wzywać policję do każdego zajścia drogowego, a osobom poszkodowanym musimy udzielić pomocy, przy czym pomoc może tu oznaczać wezwanie karetki.

Likwidacja w systemie gotówkowym czy bezgotówkowym?

Jeżeli jesteśmy poszkodowani w kolizji lub wypadku spowodowanym przez inną osobę, likwidacja szkody jest przeprowadzana z ubezpieczenia OC sprawcy – z jego polisy pokrywane są np. koszty naprawy auta.

Chcąc skorzystać z likwidacji szkody i naprawić auto uszkodzone w zdarzeniu drogowym, mamy dwa sposoby. Są to: gotówkowa i bezgotówkowa likwidacja szkody. W tym pierwszym przypadku rzeczoznawca wycenia koszty naprawy, a towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaca nam gotówkę, którą możemy przeznaczyć na naprawy w dowolnie wybranym warsztacie. W systemie bezgotówkowym mechanik przeprowadza wszystkie naprawy, a następnie rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym, w którym sprawca ma wykupioną polisę OC.

Która metoda jest lepsza? Wydaje się, że system bezgotówkowy jest korzystniejszy, mimo że nie otrzymujemy pieniędzy. Dostajemy za to wysokiej jakości obsługę z szybkim terminem realizacji. Nie musimy czekać na wypłatę świadczenia, aby znów korzystać z w pełni sprawnego auta. Nie jesteśmy też narażeni na niedoszacowanie realnych kosztów związanych z naprawą i długie postępowanie odwoławcze, gdy wysokość świadczenia nas nie zadowoli.

śr. ocena 10 / głosów 1