Artykuł sponsorowany

Utylizacja zużytego sprzętu elektronicznego w świetle przepisów

Utylizacja zużytego sprzętu elektronicznego w świetle przepisów

W naszym życiu pojawia się coraz więcej urządzeń elektronicznych, które po pewnym czasie się zużywają. Nie należy ich jednak składować w domu „na wszelki wypadek”, oddawać znajomym czy rodzinie lub wyrzucić do pierwszego lepszego kosza na śmieci przed domem. Ze względu na dużą szkodliwość sprzętu elektronicznego dla zdrowia i środowiska, warto zapoznać się z informacjami, w jaki sposób należy je zutylizować.

Jaki sprzęt elektroniczny należy zutylizować?

Większe ilości elektronicznego sprzętu oznaczają większe ilości elektronicznych śmieci, które zaczynają po pewnym czasie wydzielać substancje toksyczne, takie jak: azbest, związki bromu, ołów, rtęć, kadm oraz chrom. Wnikają one w powietrze, wodę, glebę oraz skórę człowieka, a styczność z nimi może prowadzić do licznych, przewlekłych chorób. Jakie rodzaje zużytego sprzętu elektronicznego podlegają utylizacji? Należą do nich mało- i wielkogabarytowe urządzenia AGD, sprzęt oświetleniowy, audiowizualny, teleinformatyczny oraz telekomunikacyjny (m.in. telefony i komputery osobiste), a także różne narzędzia elektryczne i elektroniczne. Ponadto, są to również przyrządy do nadzoru i kontroli, automaty do wydawania, większość wyrobów medycznych oraz sprzęt sportowy, rekreacyjny i zabawki.

Kto jest odpowiedzialny za utylizację zużytego sprzętu elektronicznego?

Przepisy określają warunki nieodpłatnego odbierania zużytego sprzętu elektronicznego w stosunku 1:1 przez sklepy zajmujące się jego sprzedażą. Oznacza to, że przy zakupie nowej lodówki, możemy w sklepie oddać starą. W przypadku większej ilości zużytego sprzętu elektronicznego, należy skorzystać ze specjalnych punktów, które powinny być zlokalizowane w każdej gminie. Należy pamiętać, że wyrzucenie zużytej elektroniki do zwykłych śmieci może skutkować karą grzywny do 5000 zł. Tego typu odpady podlegają obowiązkowi selektywnego zbioru i utylizacji lub odzysku. W utylizacji zużytego sprzętu elektronicznego dużą rolę odgrywają firmy, które zajmują się importem i pośrednictwem w handlu elektroniką. Na nich bowiem spoczywa obowiązek utylizacyjny oraz prowadzenie punktów odzysku. Towar musi być z kolei oznaczony przez producentów specjalnymi piktogramami. Drugim ich obowiązkiem jest finansowanie działań gospodarowania odpadami, takich jak np. edukacja dotycząca elektrycznego i elektronicznego sprzętu. Raz do roku muszą przekazywać 0,1% swojego przychodu na publiczne kampanie, które związane są z postępowaniem z elektroodpadami. Zużyty sprzęt elektroniczny najlepiej przekazać firmie, zajmującej się skupem tego rodzaju odpadów. Jedną z nich jest Ago Recykling – przedsiębiorstwo działające na polskim rynku od 2006 roku, którego główną działalnością jest skup elektroniki, złomu oraz metali kolorowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.