Systemy chłodnicze w transporcie. Charakterystyka
Transport wszelkiego rodzaju towarów wymaga zapewnienia im odpowiednich warunków na czas podróży. W przypadku wielu artykułów żywnościowych warunkiem tym jest odpowiednia, niska temperatura. Aby ją wytworzyć i utrzymać, pojazdy używane w transporcie muszą być wyposażone w specjalne systemy chłodnicze. Czym one są, jak działają, co warto o nich wiedzieć?
Transportowe systemy chłodnicze – co to takiego?
Systemem chłodniczym nazywanym taki układ, którego zadaniem jest wytworzenie i utrzymanie temperatury na takim poziomie odpowiednim do zapewnienia bezpieczeństwa transportu produktów schłodzonych lub zamrożonych. Najważniejszym elementem takiego systemu jest tak zwany agregat chłodniczy, nazywany również potocznie sprężarką. To właśnie to urządzenie pozwala schłodzić wnętrze komory ładunkowej pojazdu lub kontenera, przeznaczonego do transportu. Praca agregatu kontrolowana jest przez termostat, który mierzy temperaturę w chłodzonym wnętrzu – w zależności od wskazań termostatu agregat pracuje z mniejszą lub większą wydajnością, bądź też wyłącza się na jakiś czas. W ten sposób zapewniona jest oszczędna praca urządzenia. Do systemu chłodniczego możemy zaliczyć również przegrody komory ładunkowej, wykonane z materiałów o wysokim stopniu izolacyjności cieplnej – ich zadaniem jest chronienie wnętrza komory przed nagrzewaniem się od energii cieplnej pochodzącej z zewnątrz. Dobra izolacja również pozwala utrzymać temperaturę przy stosunkowo niskim poborach energii, a także chroni wnętrze komory ładunkowej przed ciepłem sytuacjach awaryjnych.
Jak wybrać urządzenie chłodnicze do pojazdu?
Jeśli posiadamy samochód typu furgon, możemy go wyposażyć w agregat chłodniczy zasilany z akumulator samochodowego. Takie rozwiązanie, oferowane przez firmę Frigo Systems, jest idealne dla mniejszych przedsiębiorstw, które nie potrzebują bardzo pojemnych ciężarówek-chłodni do transportu swoich produktów. Ważne jest jednak, aby urządzenie było adekwatne do naszych potrzeb. Co więc należy wziąć pod uwagę przy jego wyborze? W pierwszej kolejności moc, której wartość jest wprost proporcjonalna do wielkości skrzyni ładunkowej pojazdu – im większa pojemność skrzyni, tym większej mocy agregatu potrzebujemy do utrzymania wewnątrz odpowiedniej temperatury. Dalej mamy wielkość samego urządzenia, które będzie zajmować część przestrzeni wewnątrz skrzyni ładunkowej. Ogólną tendencją jest, że urządzenia o dużej mocy są większe od słabszych modelki, dlatego nieopłacalne jest nabywanie urządzeń o wydajności znacznie przewyższającej nasze faktyczne potrzeby – i tak nie wykorzystamy go w pełni, a jedynie stracimy cenne miejsce na pokładzie samochodu. Pamiętajmy, że agregat przeznaczony do montażu w furgonie nie powinien pracować w czasie, gdy silnik jest wyłączony, gdyż może to doprowadzić do rozładowania akumulatora.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana