Silnik Diesla czy na benzynę – który wybrać?

Każdy świadomy kierowca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest kwestia paliwa samochodowego. Na rynku liczą się obecnie dwie opcje – benzyna oraz olej napędowy, wykorzystywany w samochodach z silnikiem Diesla. Obie mają swoje plusy i minusy, które warto poznać przez dokonaniem ostatecznego wyboru auta.

Plusy i minusy silnika benzynowego

Silniki benzynowe cieszą się na rynku większą popularnością niż Diesel – są lżejsze, prostsze, ich konstrukcja nie jest tak skomplikowana i kosztowna, co przekłada się na ostateczną cenę samochodu. Ponadto ich serwisowanie i naprawy są również mniejszym obciążeniem dla naszego budżetu – prosta konstrukcja oznacza mniej miejsc newralgicznych, narażonych na uszkodzenie. Niestety, ekonomiczne plusy się w tym miejscu kończą, gdyż silniki benzynowe spalają więcej paliwa, które jest w dodatku bardziej kosztowne – w przypadku częstych, długich podróży eksploatacja auta oznacza znaczne wydatki. Można je zminimalizować poprzez umieszczenie w aucie instalacji gazowej, jednak ta również jest bardzo droga, a przy tym należy liczyć się z koniecznością zmniejszenia kubatury bagażnika, w celu zamontowania w nim zbiornika na gaz.

Wady i zalety Diesla

Silnik Diesla to potoczna nazwa silnika wysokoprężnego, skonstruowanego pod koniec XIX wieku przed niemieckiego konstruktora, Rudolfa Diesla. Celem Diesla było stworzenie silnika, który swoją wydajnością przewyższałby silniki benzynowe. Właśnie to jest główną zaletą jego wynalazku – współcześnie produkowane silniki wysokoprężne są w stanie przetwarzać paliwo ze znacznie większą efektywnością, co w połączeniu z faktem, że jako paliwo wykorzystywany jest tańszy od benzyny olej napędowy, znacznie przekłada się na koszty eksploatacji silnika. Ponadto silniki te są bardziej odporne na uszkodzenia i nawet w autach o dużym przebiegu ryzyko ich awarii jest niższe niż w silniku benzynowym o podobnym przebiegu. Istnieje jednak również druga strona medalu – samochody z silnikiem Diesla są dużo droższe niż samochody napędzane benzyną. Wyższe są również koszty ich napraw i innych zabiegów serwisowych, np. oczyszczania filtrów. Dlatego też auta te przeznaczone dla osób, które rocznie przejeżdżają nie mniej, niż 30 tysięcy kilometrów. Jeśli samochód służy nam głównie do regularnych dojazdów do pracy lub na zakupy, koszty utrzymania silnika Diesla znacznie przewyższą wartość oszczędności na paliwie. Warto również pamiętać, że Diesel jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa.

Szeroki wybór usług z zakresu serwisowania silników Diesla znajdziemy w ofercie firmy Diesel Motor Service.

śr. ocena 7.5 / głosów 2