Odżywki dla sportowców

Rola odżywek w diecie sportowców

Odżywki przeznaczone są dla sportowców, którzy spodziewają się zawrotnych efektów regularnych treningów. Aby jednak tak się stało, odżywki muszą być przyjmowane razem z odpowiednio zbilansowaną dietą. Dopiero takie połączenie sprawi, że te preparaty będą w pełni spełniały funkcje. Wyjaśniamy, na czym polega rola odżywek w diecie sportowców.

Zapotrzebowanie na więcej mikro i makroelementów

Uprawianie aktywności fizycznej – nierzadko o dużej intensywności sprawia, że dochodzi do wzrostu zapotrzebowania organizmu na mikroelementy i makroelementy. Spowodowane jest to przyspieszeniem metabolizmu, napędzanego uprawianiem sportu.

Zdarza się, że niektóre z diet nie dostarczają wszystkich składników w odpowiednich ilościach. Właściwym przykładem jest dieta białkowa, która dostarcza wyłącznie produktów białkowych. W takich sytuacjach dobrze jest sięgnąć po odżywki dla sportowców, które uzupełnią braki innych produktów, niemożliwych do uzupełnienia wyłącznie dietą.

Spożywanie odżywek powinno iść w parze z dietą. Oznacza to, iż stawianie ich jako priorytet w codziennym odżywianiu się nie przyniesie oczekiwanych efektów, a może jedynie zaszkodzić. Odżywki są doskonałym uzupełnieniem diety, które może przyspieszyć postępy w treningu oraz wyglądu sylwetki.

O odżywkach dla sportowców wypowiada się specjalista z firmy Mega Power: Wiele sportowców błędnie uważa, że odżywki są jedynym źródłem osiągania zamierzonych efektów treningowych i żywieniowych. Nic nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety. Dla osiągania lepszych efektów oczywiście warto skorzystać z odżywek, które powinny zawsze współdziałać z odpowiednim odżywaniem.

Zasady stosowania odżywek

Przed wybraniem odżywki, warto przyjrzeć się celom, które zamierza się osiągnąć. Może to być szybszy przyrost mięśniowy, który jest równoznaczny z koniecznością przyjmowania większej ilości białka lub chęć pobudzenia organizmu przed treningiem.

Kolejną ważną rzeczą jest obliczenie zapotrzebowania na węglowodany, tłuszcze oraz białko. Jest to informacja mówiąca o tym, jakich składników może brakować w przyjmowanej diecie i które z odżywek pomogą w ich dostarczeniu. Wówczas takie połączenie będzie najzdrowsze dla organizmu.

Odżywki mogą zastępować niektóre posiłki, które z racji braku czasu nie są możliwe do przygotowania. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby odbywało się to z rozsądkiem – dieta powinna zawsze być stawiana na pierwszym miejscu.

Znajomość zasad stosowania i doboru odżywek dla sportowców jest bardzo ważna, ponieważ w innym razie stosowanie tych produktów może okazać się bezcelowe i nieefektywne.

Które odżywki można włączyć do codziennej diety?

Występowanie różnych czynników i sytuacji powoduje, że ciągłe stosowanie dobrze zbilansowanej diety może być niemożliwe. Występuje jednak kilka rodzajów odżywek, które uzupełniają niedobory różnych składników. Są nimi:

  • Odżywki białkowe – sięga się po nie głównie wtedy, gdy istnieje potrzeba szybszego uzupełnienia białka w organizmie. Jeśli stosuje się dietę, w której występują braki pełnowartościowego białka, warto zaopatrzyć się w odżywkę proteinową, która doskonale wypełni luki w codziennym odżywianiu się. Najlepiej spożywać ją po treningu oraz przed snem.
  • Odżywki węglowodanowe – zwiększona aktywność fizyczna determinuje większe zapotrzebowanie na węglowodany, które w wyniku metabolizmu przekształcane są w glikogen mięśniowy. Choć organizm gromadzi rezerwy węglowodanów, to podczas wysiłku mogą się bardzo szybko zużywać. Aby zapobiec utracie zdolności do wysiłku, przyda się włączenie do codziennej diety odżywek węglowodanowych. Najlepiej stosować je w trakcie wysiłku oraz po jego zakończeniu. 
  • gainery – to odżywki węglowodanowo – białkowe, w których składzie przeważają składniki węglowodanowe. Oprócz tego posiadają aminokwasy, kreatynę oraz glutaminę. Tego rodzaju odżywki skierowane są do sportowców, u których istnieje problem zbudowania masy mięśniowej. Ponadto, stosowane są także w celu zwiększenia energii podczas treningu. Zaleca się stosować odżywki węglowodanowo – białkowe po skończeniu ćwiczeń, a następnie spożyć posiłek zawierający dodatkowe białko.
śr. ocena 0 / głosów 0