lancuch-napedowy

Rodzaje łańcuchów napędowych

Ważnym elementem maszyn są koła napędowe – koła czynne, pośród których wymienia się koła łańcuchowe oraz klinowe. Koła łańcuchowe stanowią część przekładni łańcuchowej. Przyjrzyjmy się rodzajom łańcuchów napędowych, stanowiących skuteczny środek przenoszenia napędu. To ważny temat, szczególnie że koła napędowe, w tym koła łańcuchowe, są stosowane w wielu dziedzinach przemysłu.

Charakterystyka łańcuchów napędowych

Łańcuchy napędowe, czyli cięgna tworzone z szeregu połączonych ze sobą ogniw, muszą wyróżniać się wysoką jakością, długą żywotnością i możliwością niezawodnego stosowania w różnych warunkach, tak jak różne są gałęzie przemysłu. Są wytwarzane przeważnie ze stali zwykłej albo nierdzewnej. Mówi się o trzech podstawowych typach łańcuchów napędowych, które należy dobierać pod kątem specyfiki danego urządzenia, a także transportowanych materiałów i zastanych warunków środowiska. Tylko zachowując niniejsze zalecenia, będzie można długotrwale i bezawaryjnie użytkować maszyny.

Jakie są rodzaje łańcuchów napędowych?

  • łańcuchy napędowe drabinkowe,
  • łańcuchy napędowe płytkowe,
  • łańcuchy napędowe pierścieniowe.

Podział łańcuchów napędowych drabinkowych

Łańcuchy napędowe drabinkowe są wykorzystywane jako cięgna napędowe oraz dźwigniowe. W ich przypadku należy wyróżnić kilka dodatkowych rodzajów łańcuchów, w tym:

  • łańcuchy rolkowe – mają coraz powszechniejsze zastosowanie w przemyśle. Łańcuchy rolkowe z prostymi płytkami są zbudowane z wewnętrznych i zewnętrznych ogniw. Do ich elementów konstrukcyjnych poza płytkami należą sworznie, tulejki oraz rolki. Łańcuchy jednorzędowe można łączyć za pomocą wydłużonych sworzni, tworząc łańcuchy rolkowe dwu- i więcej rzędowe;
  • łańcuchy sworzniowe – niegdyś były wykorzystywane w napędach maszyn. Są zbudowane z płytek i sworzni, a ich wadą jest stosunkowo niska trwałość.

Dlaczego łańcuchy sworzniowe nie są wytrzymałe? Przeguby mają zbyt małą powierzchnię roboczą, przez co szybko się zużywają. Co za tym idzie, dzisiaj odchodzi się od ich stosowania w napędach maszyn, ponieważ byłoby to zupełnie nieopłacalne – mówi nasz ekspert ze sklepu Rolmasz w Żarach;

  • łańcuchy tulejkowe – są stosowane w maszynach wolnobieżnych oraz w napędach pomocniczych. Składają się z płytek, sworzni oraz tulejek. Nie można ich wykorzystywać w zbyt mocno obciążonych napędach głównych. Nie mają rolki, dlatego tulejki i zęby na kołach za szybko by się zużywały;
  • łańcuchy płytkowe – ich elementy to cienkie płytki stalowe, które są połączone przegubowo ze sworzniem.
śr. ocena 5 / głosów 4