Rodzaje bram garażowych

Pośród dostępnych na rynku bram garażowych wyróżnić możemy kilka ich rodzajów. Różnią się one od siebie głównie tym, w jaki sposób się otwierają. I tak mamy między innymi: bramy segmentowe (panelowe), bramy uchylne, bramy rolowane oraz bramy rozwierane tradycyjne. Czym charakteryzuje się każdy z tych rodzajów i na co warto zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Brama garażowa segmentowa

Skrzydło bramy garażowej segmentowej, jak sama nazwa wskazuje, zbudowane jest z segmentów, które nazywane są także panelami. Zazwyczaj jest ich kilka, a połączone są ze sobą przy pomocy zawiasów. Specjalne uszczelki zaś chronią łączenia segmentów przed niekorzystnie wpływającymi warunkami atmosferycznymi. A jak zbudowane są segmenty?

Najczęściej skrzydło bramy garażowej segmentowej wykonane jest z profili ze stali ocynkowanej. Osiągają one różną grubość i pokrywane są stalową blachą. Wykańczane są zaś przy zastosowaniu oklein z tworzyw sztucznych, drewna bądź aluminium. Mogą być także pokryte farbą proszkową. Wnętrza segmentów wypełniane są specjalnym materiałem izolacyjnym, który zazwyczaj stanowi pianka poliuretanowa lub styropian.

Bramy segmentowe dzielimy na górne oraz boczne. Brama segmentowa górna porusza się po prowadnicach na rolkach. Segmenty w jej skrzydle ułożone są pionowe, a prowadnice montowane są na bokach garażu. W ten sposób po otwarciu płaszcz bramy chowa się pod jego sufitem. Brama segmentowa boczna zaś składa się z segmentów ułożonych pionowo, które po jej otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice w jej przypadku umieszczone muszą być zatem na suficie oraz w podłodze garażu.

Bramy segmentowe są najczęściej wybieranym rodzajem bram garażowych. Skąd taka duża ich popularność? Otóż zajmują one mało miejsca zarówno w samym garażu, jak i przed garażem oraz można dostosować ich skrzydła do wielkości otworu garażowego o różnym kształcie. Ponadto bramy segmentowe umożliwiają dostanie się do wnętrza garażu, bez konieczności całkowitego ich otwarcia.

Brama rozwierana

Brama rozwierana tradycyjna składa się z jednego bądź dwóch skrzydeł. Skrzydła te montowane są na bocznych ościeżach przy pomocy zawiasów. Tego typu brama sprawdzi się w garażach, które mają płaski podjazd o odpowiedniej długości. Należy bowiem pamiętać, że skrzydło bramy otwiera się na zewnątrz. Brama rozwierana nie stanowi praktycznego rozwiązania.  Nie uchroni skutecznie przed utratą ciepła, a przy obfitych opadach śniegu zimą utrudnia dostęp do garażu – aby dostać się do środka zmuszeni jesteśmy bowiem usunąć zalegające przed bramą warstwy śniegu.

Brama rolowana

A jak wygląda i działa kolejny rodzaj bram garażowych, jakim są bramy rolowane?

Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy Formelana, która specjalizuje się w produkcji rolet oraz bram garażowych:

Brama rolowana zbudowana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli, zazwyczaj produkowanych ze stali bądź aluminium. Lamele łączone są ze sobą przegubowo na całej długości ramy. Ich wnętrze zaś wypełnione może zostać materiałem izolacyjnym takim jak np. pianka poliuretanowa. Skrzydło bramy rolowanej nawijane jest na specjalny wał. Znajduje się on w kasecie, która umieszczona jest nad otworem garażowym.

Bramy rolowane to rozwiązanie, które charakteryzuje się bardzo prostą oraz wygodną obsługą. I to nie jedyne zalety tego rodzaju bram. Ze względu na wysoki stopień szczelności utrzymują one ciepło, a ich konstrukcja sprawia, że zajmują mało miejsca. Sprawdzą się zatem w garażach z krótkim podjazdem oraz w garażach wąskich i z zajętą przestrzenią pod sufitem. To o czym należy pamiętać, decydując się na bramę rolowaną, to fakt, iż jej konstrukcja wymaga odpowiedniej ilości miejsca na kasetę. A zatem nadproże garażu nie może być niższe niż 30-35 cm. Jeśli jednak jest niższe, a bryła budynku na to pozwala, skutecznym i praktycznym rozwiązaniem może być tutaj montaż mechanizmu na zewnątrz garażu nad jego otworem.

Brama garażowa uchylna

Na koniec brama uchylna. Ten rodzaj bramy garażowej, cieszył się niegdyś ogromną popularnością. Obecnie jednak jest wypierany głównie przez bramy segmentowe. Nie oznacza to jednak, że brama uchylna całkowicie straciła zainteresowanie wśród inwestorów. Jej niezwykle prosta budowa, niska cena oraz łatwość montażu sprawiają bowiem, że wciąż znajdują się chętni na jej kupno.

Skrzydło bramy uchylnej unosi się na prowadnicach i zachodzi nad pojazd, po czym chowa się pod sufitem garażu. Brama uchylna najczęściej wykonana jest ze stali bądź aluminium. W ramach wykończenia zaś wykorzystywane jest drewno lub PVC.

Brama tego typu z pewnością sprawdzi się w garażu, którego nadproże nie jest wysokie. Nie uchroni jednak przed utratą ciepła, a jej skrzydło wymaga dużej ilości miejsca na podjeździe. Ponadto może ono również zajmować sporo miejsca pod sufitem w garażu, chyba że zostanie zainstalowany specjalny mechanizm nożycowy, który sprawia, że prowadnice podsufitowe są zbędne.

śr. ocena 5 / głosów 5