Jak poprawnie odczytywać oznakowanie na oponie?

Każdy, kto miał bliższą styczność z oponą samochodową lub rowerową, mógł zauważyć znajdujące się na niej symbole złożone z cyfr oraz liter. W tym artykule przedstawimy najważniejsze oznaczenia, jakie producenci umieszczają na ogumieniu.

Rozmiar opony

Najbardziej rzucający się w oczy jest rozmiar opony, który jest również najważniejszą informacją dla kierowcy – istnieje wtedy gwarancja, że w przypadku zmiany opon, wybierze te właściwe. Symbol na oponie oznacza kilka jej parametrów. Przykładowo – oznaczenie 175/65 R14 informuje, że jest to opona o szerokości 175 mm, a jej profil, czyli wysokość gumy, wynosi 65%. Aby odczytać tę wartość w milimetrach, wystarczy pomnożyć 175 przez 65% (113,75 mm). Litera R oznacza konstrukcję radialną opony (obecnie prawie wszystkie opony oznaczone są jako radialne; literę C można zauważyć na oponach pojazdów dostawczych lub ciężarowych, a literę D – na oponach maszyn rolniczych). Ostatni symbol oznacza wewnętrzną średnicę opony (wysokość felgi) – w tym przypadku jest to 16 cali.

Symbolika opon zimowych

Opony zimowe mają symbol płatka śniegu z górskim szczytem (3PMSF – 3 Peaks Mountain Snow Flake). Przeznaczone są do jazdy po ośnieżonych drogach i zapewniają osiągi potwierdzone w testach skuteczności hamowania w warunkach zimowych zgodnie z metodą ETRTO (European Tyre and Raim Technical Organisation). Zimowe i całoroczne opony mają również oznaczenie M+S (mud and snow – błoto i śnieg), ale stanowi ono jedynie deklarację producenta, nie potwierdza oficjalnie zimowych właściwości opon.

Data produkcji opony

Na oponach widoczne jest także oznaczenie DOT, które informuje, że właściwości opony są zgodne z normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Na końcu numeru znajduje się data produkcji opony, która zapisana jest jako tydzień+rok, np. 3008 oznacza produkcję w trzydziestym tygodniu 2008 roku. Oprócz tego, na oponie, która posiada europejską homologację widnieje oznaczenie E4 w kółeczku.

Indeks prędkości i nośności

Z bieżnika można również odczytać maksymalną prędkość, do jakiej opona jest homologowana pod względem możliwości zniesienia obciążeń. Jest ona zapisana w postaci kodu literowego, a poszczególne wartości można odczytać z indeksu prędkości opon (np. B oznacza 40 km/h jako największą dopuszczalną prędkość opony, a Y – 300 km/h). Przed indeksem prędkości znajduje się indeks nośności wyrażony w liczbach. Najmniejszy, 65, oznacza, że maksymalne dopuszczalne obciążenie wynosi 290 kg na oponę, a najwyższy, 124 – 1600 kg na oponę. Wszystkie dane również zestawione są w odpowiedniej tabelce przeliczeniowej.

W przypadku opon asymetrycznych warto zwrócić uwagę na opis jej montażu, który jest oznaczony symbolem Inside lub Outside mówiącym o prawidłowym umiejscowieniu gumy na feldze. Jej odwrotne założenie może przyczynić się do nieprawidłowego zachowania opony na jezdni, dlatego ogumienie z symbolem Inside montujemy wewnątrz samochodu, a Outside – na zewnątrz – dodaje specjalista z profesjonalnego mobilnego serwisu opon Pneumaster.

śr. ocena 5 / głosów 4