Artykuł sponsorowany

Podjazd do doku przeładunkowego: dylematy budowlane

Podjazd do doku przeładunkowego: dylematy budowlane

Staranne przemyślenie wewnętrznej powierzchni magazynowej, a także właściwe spojrzenie na przestrzeń znajdującą się po drugiej stronie – gdzie manewrują samochody dostawcze – to zadania obowiązkowe dla wszystkich firm, doceniających wartość logistyki. Szczególne znaczenie we wszystkich późniejszych operacjach ma oczywiście konstrukcja doku przeładunkowego, wliczając w to wysokość rampy, jak też kilka innych parametrów, o których opowiemy dalej.

Rzetelnie zaprojektowane elementy infrastruktury transportowej, przyspieszą załadunek i rozładunek samochodów, co pewnego dnia przełoży się również na zwiększenie zysków finansowych. Sprawne przewożenie towarów między halą a skrzynią ciężarówki to efekt dobrania odpowiednich mostków, naprowadzaczy, odbojników, systemów uszczelnień, a także kwestia geometrii samego podjazdu.

Kilka słów na temat wysokości rampy

Aby zapewnić prawidłowe dokowanie TIR-a, kąt nachylenia oraz długość drogi dojazdowej nie mogą być dziełem przypadku. Przyda się tu fachowa wiedza, której brak wywoła jednie niepotrzebne problemy. Jakkolwiek projektanci zaznajomieni z podstawowymi zagadnieniami tego typu, różnicę wysokości między rampą przeładunkową a zewnętrznym podłożem przewidują zazwyczaj na 1200 milimetrów, zdarza się, że warunki terenowe zmuszają ich do obniżenia tej wartości.

Bądźmy jednak świadomi tego, że każde zmniejszenie owego metra i 20 centymetrów, wymusi konieczność dopasowania do tego podłogi naczepy. Czasem – przy znacznej pochyłości – będzie to skutkowało męczącym i niebezpiecznym dla pracowników procesem przeładunku, tym bardziej, gdy do akcji wkroczą wózki ręczne.

Idealny kąt nachylenia podjazdu

Bardzo ważny okazuje się też kąt, pod jakim znajduje się podjazd – kiedy jest on minimalny (co odnosi się zarówno do wychylenia w jedną, jak i w drugą stronę), mamy do czynienia z sytuacją idealną. Jeśli już musimy posiłkować się tu liczbami, nachylenie w okolicach 1%, występujące na przestrzeni 18 m z pewnością może służyć za wzór.

Krótka droga dojazdowa

W praktyce inżynierowie bywają niekiedy zobligowani do skrócenia długości drogi, co popycha ich również do zastosowania spadającego pochylenia. Mimo tego, nadal za priorytet powinni oni uważać zapewnienie jak najbardziej zbliżonego do bezwzględnego poziomu położenia skrzyni ładunkowej. Dlatego też jako dobre rozwiązanie jawi się początkowe, maksymalnie ośmioprocentowe opadające nachylenie, przyjmujące później, na ostatnim czternastometrowym odcinku, wartość nieprzekraczającą 1%.

Unikanie niebezpiecznych sytuacji

Przypadki, w których dojazd cechuje się stałym, przewyższającym 5% spadkiem to coś, czego absolutnie należy unikać. Nie dość, że wymuszają one przenosiny towaru w niepożądanych warunkach, to jeszcze prowadzić mogą do poważnego uszkodzenia cennej konstrukcji doku. W tych bowiem okolicznościach wystarczy chwila, by górna krawędź naczepy uderzyła w bramę lub nawet w samą ścianę hali, zanim ochronią ją przed tym gumowe odbojniki.

Skuteczne projektowanie doków przeładunkowych

Sprawdzone systemy przeładunkowe, posiadające między innymi przydatne naprowadzacze kół – zdolne właściwie ustawić ciężarówkę względem uszczelnienia bramowego – sprawią, że wszelkie prace stają się efektywne, zupełnie bezproblemowe oraz wysoce bezpieczne. By jednak było to możliwe, niezbędne okazuje się doświadczenie specjalistów, problematyką doków zajmujących się na co dzień. Firmy, takie jak kaliskie przedsiębiorstwo ELKO, bazując na swojej wieloletniej praktyce, zawsze czynnie uczestniczą w pracach projektowanych, zmierzających do poprawy funkcjonowania danej hali magazynowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.