Pasy klinowe uzębione. Czym się różnią od zwykłych pasów?
Pas klinowy (napędowy) jest niezbędnym elementem każdej przekładni pasowej, gdzie służy do przenoszenia mocy. W układzie przekładni pełni rolę cięgna, które opasa jej koło czynne, czyli napędzające oraz bierne, czyli napędzane. Klasyczny pasek klinowy podczas pracy przekładni ulega poślizgowi, który powinien być jak najmniejszy, by ograniczyć straty energii.
Klasyczne pasy klinowe
Każdy pas klinowy jest pasem bezkońcowym, co oznacza, że ma postać zamkniętego wieńca. Ponieważ koła przekładni pasowej na swoich obwodach mają rowki, przekrój klasycznego pasa napędowego ma kształt trapezoidalny. Kupując pas klinowy, trzeba brać pod uwagę kąt rozwarcia rowka na kołach pasowych (32, 34, 36, 38o) i właśnie do niego dopasować rodzaj produktu. Kąt ramion trapezu w przekroju standardowego paska klinowego wynosi zwykle 40o, co pozwala na dopasowanie go do większości przekładni mechanicznych. Jednak w niektórych maszynach, gdy rozwarcie na rowkach kół w przekładni wynosi 32o, konieczne jest sięgnięcie po pas wąskoprofilowy.
Przekazanie napędu z koła na pas klinowy w przekładni realizowane jest dzięki połączeniu ciernemu między poszczególnymi elementami. Charakterystycznemu kształt pasa sprawia, że może on ściśle wypełnić rowek koła, przez co zwiększa się powierzchnia styku, a więc cała powierzchnia cierna układu – wyjaśnia nasz rozmówca z przedsiębiorstwa AGRO-HURT w Warszawie. Naszym klientom proponujemy wysokiej jakości pasy klinowe KLEBERG, zarówno w wersji klasycznej, jak i wąskoprofilowe. Wszystkie produkty odznaczają się doskonałą trwałością, dzięki czemu mogą być stosowane w mocno eksploatowanych maszynach rolniczych, przemysłowych i pojazdach. Oprócz standardowych pasów napędowych posiadamy w sprzedaży także pasy uzębione.
Uzębione pasy klinowe
Jeśli chodzi o wymagania odnośnie pasów uzębionych, nie odbiegają one znacznie od tych stawianych klasycznym wyrobom. Muszą być bardzo wytrzymałe, giętkie, mało rozciągliwe i zapewniać dobrą przyczepność. Tym, co wyróżnia pasy uzębione na tle elementów standardowych, jest charakterystyczna budowa, zapewniająca pracę przekładni bez poślizgu. Całkowita eliminacja poślizgu na przekładni jest wymagana w niektórych urządzeniach, np. w układach rozrządu silników spalinowych (podczas gdy klasyczne pasy napędowe mogą pełnić czasem funkcję sprzęgła poślizgowego).
Pasy napędowe o profilu uzębionym świetnie sprawdzają się przy dużych obciążeniach i znacznych prędkościach obrotowych, ponieważ mogą przenosić moc o większej wartości niż pasy profilowane standardowo. Uzębienie wpływa na elastyczność bocznych powierzchni paska i poprawia odprowadzanie ciepła z układu przekładni, przez co zapobiega jego przegrzewaniu. Takie napędy cechuje też mniejszy poziom hałasu. W praktyce uzębione pasy klinowe najczęściej wykorzystywane są w branży motoryzacyjnej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana