Nasiona idealne na kiełki

Kiełkami nazywamy rośliny w jednej z najwcześniejszych faz wzrostu. Nasiona niektórych warzyw, ziół oraz zbóż pozwalają otrzymać kiełki, będące doskonałym urozmaiceniem diety i cieszące się w ostatnim czasie olbrzymią popularnością jako produkt spożywczy. Rosnącemu zainteresowaniu kiełkami nie należy się dziwić, biorąc pod uwagę ich prozdrowotne właściwości i ciekawe smaki.

Za co kochamy kiełki?

W procesie kiełkowania rośliny z nasiona wytwarzane są znaczne ilości łatwo przyswajalnych składników odżywczych, w tym wielu witamin, minerałów i białek niezbędnych w prawidłowej diecie człowieka. Co ciekawe, zawartość tych drogocennych składników w kiełkach jest znacznie większa niż w całkowicie wykształconych roślinach.

Jadalne kiełki można kupić w większości dużych sklepów spożywczych, jednak ze względu na ich krótki czas przydatności do spożycia, lepszym pomysłem wydaje się domowa uprawa. Wyhodowanie kiełków z nasion nie jest zadaniem trudnym ani czasochłonnym, w dodatku daje 100% gwarancję świeżości – opowiada nasz rozmówca krakowskiego centrum ogrodniczego POLAN.

Przyjrzyjmy się najpopularniejszym odmianom nasion na kiełki do domowej uprawy i porównajmy ich właściwości odżywcze oraz walory  smakowe.

Jakie nasiona na kiełki wybrać?

Jeśli szukasz zdrowego i intensywnego w smaku dodatku do dań, dobrym wyborem mogą być dla ciebie nieco pikantne kiełki rzodkiewki albo rzeżuchy. Te smaki doskonale komponują się z potrawami mięsnymi i potrawami z jajek, a więc możesz dodawać je do kanapek i jajecznicy.

Ostry smak kiełków rzodkiewki wynika z zawartości olejków gorczycowych w roślinie. Jedząc te kiełki dostarczysz sobie witamin: A, B, C, E i H, a także kwasów omega-3 i błonnika. Taka kombinacja ma właściwości oczyszczające i odkażające, pomaga zwalczać stany zapalne i sprzyja funkcjonowaniu układu pokarmowego. Jedzenie bogatych w witaminy A, B, C i D kiełków rzeżuchy ma działanie orzeźwiające, pobudza też przemianę materii i łagodzi dolegliwości bólowe stawów.

Zdecydowanie łagodniejsze w smaku są kiełki pszenicy, będące wielkim magazynem białka, żelaza, cynku, wapnia i wielu innych składników mineralnych, a także witamin B, C i E oraz błonnika. Kiełki pszenicy pomagają zwalczać wolne rodniki, wpływają na poprawę odporności i funkcjonowania układu nerwowego.

Dużym zainteresowaniem cieszą się także nasiona na kiełki roślin strączkowych, zwłaszcza soi i fasoli. Kiełki soi charakteryzują się lekko orzechowym smakiem i obfitością nienasyconych kwasów tłuszczowych; są także źródłem żelaza, fosforu, magnezu i potasu, w związku z czym ich spożywanie ma dobroczynny wpływ na układ nerwowy i hormonalny, kondycję skóry oraz ciśnienie krwi.

Bardzo lubiane kiełki fasoli mung mają słodkawy smak i przyjemnie chrupią. Jedząc je, dostarczysz sobie witamin A, B, C i E, a także zestawu najważniejszych minerałów. Spożywanie kiełków fasoli mung zalecane jest osobom z nadciśnieniem oraz wysokim poziomem cholesterolu.

W powyższym tekście zasygnalizowaliśmy tylko tematykę domowej uprawy kiełków. Obecnie na rynku dostępny jest szeroki wybór rozmaitych odmian nasion na kiełki, a także specjalne kiełkownice, które sprawiają, że uprawa jest jeszcze łatwiejsza i przyjemniejsza.

śr. ocena 5 / głosów 5