Najczęstsze usterki eksploatacyjne wózków widłowych

Warunkiem sprawnego działania wózka widłowego, podobnie jak innych tego typu maszyn spotykanych w transporcie bliskim, jest poddawanie go regularnym przeglądom i konserwacji, a także właściwy sposób eksploatacji – dlatego też operatorem takiego pojazdu może być tylko osoba, która przeszła odpowiednie szkolenie. Nawet jednak spełnienie tych warunków nie chroni w 100 proc. przed wystąpieniem awarii. Warto wiedzieć, czego można się więc spodziewać.

W wyniku w pełni normalnego, lecz wystarczająco długiego użytkowania, zużyciu i uszkodzeniu mogą ulec chociażby złącza albo zawory. Jest to główna przyczyna jednego z najczęściej spotykanych problemów, jakim są trudności w podnoszeniu i opuszczaniu wideł albo też całkowite zblokowanie tych czynności.

– Bywa też, że z siłowników hydraulicznych wycieka olej – dodaje specjalista z zajmującej się naprawą m.in. podnośników i wózków widłowych firmy pana Henryka Szokalskiego z Łodzi.

„Nie chce jechać”

Jeśli chodzi o działanie samego pojazdu, zdarza się, że w toku eksploatacji usterka dotyka jego połączeń liniowych. W efekcie wózek widłowy traci moc i nie jest w stanie rozpędzić się do pożądanej prędkości. Natomiast utrudnione uruchamianie silnika tudzież jego samoistne wyłączanie albo nierównomierna praca mogą być związane z uszkodzeniami w układzie kierowniczym maszyny, skrzyni biegów bądź dotyczącymi jednostek napędowych.

Postępowanie w razie awarii

Zwłaszcza tego typu awaria wózka widłowego wymaga natychmiastowego zaprzestania jego eksploatacji. W przeciwnym razie stan pojazdu może się dodatkowo pogorszyć, skutkując nieodwracalnymi uszkodzeniami, z którymi nie poradzi sobie nawet profesjonalny serwis. W niebezpieczeństwie pozostaje również sam operator, który kontynuuje pracę mimo nieprawidłowości w funkcjonowaniu maszyny. Najlepiej jest ją zatem wyłączyć i wezwać fachowca, który postawi precyzyjną diagnozę, a następnie przywróci wózek do stanu pełnej funkcjonalności.

Warto mieć na uwadze

Na baczności trzeba się mieć również w przypadku wyraźnych śladów zużycia, które mogą prowadzić do poważniejszych usterek, jeśli wózek nie zostanie w międzyczasie poddany należytej konserwacji. Chodzi tu m.in. o zniszczone lub wypracowane zatrzaski i zamki zębów wideł albo rozgięcie ich kąta, jak również wytarcie powierzchni roboczej, wytarcie prowadnic masztu i jego elementów kotwiczących, a nawet zbytnie wydłużenie łańcuchów i cięgien czy występujące w różnych punktach maszyny ogniska korozji, przetarcia, pęknięcia, wygięcia, wycieki i rozmaite uszkodzenia mechaniczne.

śr. ocena 5 / głosów 3