Lokomotywa spalinowa

Najczęstsze przyczyny awarii lokomotyw spalinowych

Polska kolej dynamicznie się rozwija, a tradycyjne lokomotywy spalinowe wciąż święcą triumfy na polskich torowiskach. Nic dziwnego – są niezawodne i bez problemu sprawdzają się także we współczesnych warunkach transportowych. Niestety takie maszyny także mają swoje wady, zwłaszcza jeśli ich czas eksploatacji przekroczył już 50 lat. Co najczęściej psuje się w lokomotywach spalinowych?

Budowa lokomotywy spalinowej

Do podstawowych elementów budulcowych w lokomotywach spalinowych zalicza się między innymi:

  • silniki tłokowe,
  • silniki turbinowe,
  • przekładnie (hydrauliczne, elektryczne lub mechaniczne),
  • przekładnie elektryczne,
  • układ komputerowy.

„Sercem” maszyny jest oczywiście silnik, który napędza koła zębate, pompę lub prądnicę. Przekładnie służą natomiast do wprawiania lokomotywy w ruch.

Przy opisie technicznym trzeba również brać pod uwagę różnego rodzaju części mechaniczne, takie jak zderzaki, konstrukcja kratowa (służąca za element nośny w lokomotywach dwukabinowych), stalowe nadwozie, usprężynowanie. Przy badaniu diagnostycznym sprawdzą się także wszystkie podzespoły, wraz z zestawem kołowym.

Jak widać, do prawidłowego działania lokomotywy potrzebna jest synergiczna praca wielu elementów mechanicznych.

Co najczęściej psuje się w lokomotywach spalinowych?

Awarie lokomotyw spalinowych wynikają głównie z intensywnej eksploatacji przy transporcie osób i towarów. Warto mieć na uwadze, że takie pojazdy muszą często przemierzać nawet kilkaset kilometrów każdego dnia. Duży wpływ na ogólny stan lokomotyw ma także stan torowisk, choć trzeba przyznać, że z roku na rok sytuacja w polskiej branży kolejowej stopniowo się poprawia.

Zdecydowanie najczęściej usterkom ulega silnik spalinowy. W serwisie wykrywa się na przykład nieprawidłowo działający układ korbowo-tłokowy. Nieprawidłowości dotyczą również wału korbowego, który regularnie się zużywa.

Kolejną grupę narażoną na awarię stanowią wózki, które stanowią kluczowy element podwozia.

Nie należy również lekceważyć nieprawidłowości w obrębie poszczególnych podzespołów, np. zestawów kołowych lub prądnicy.

Zdarzają się także awarie agregatów prądotwórczych. Wtedy pomocna okazuje się jego regeneracja lub wymiana niektórych części.

Optymistyczna informacja jest taka, że wielu problemów da się uniknąć, a kluczem do sukcesu jest regularna konserwacja i serwis lokomotyw spalinowych.

Jaka jest żywotność lokomotyw spalinowych?

Eksperci obliczają, że całkowity okres eksploatacji lokomotyw spalinowych przewidywany jest na około 35–40 lat. Zdarzają się jednak także modele 50-letnie, które wciąż nadają się do użytku. Dużo zależy tak naprawdę od ogólnego stanu technicznego urządzenia oraz od tego, w jaki sposób o nie dbano – tłumaczy specjalista z serwisu lokomotyw Paulus.

Prognozowane naprawy bieżące, a także cykle przeglądów i napraw powinny umożliwiać uzyskanie współczynnika gotowości technicznej co najmniej 0,92.

śr. ocena 0 / głosów 0