Artykuł sponsorowany

Jak działa terminal płatniczy?

Jak działa terminal płatniczy?

Płatności bezgotówkowe rozpowszechniły się tak bardzo, że terminale umożliwiające płacenie kartą debetową lub kredytową albo przy użyciu aplikacji zainstalowanej w smartfonie można spotkać nawet w niewielkich punktach handlowych i usługowych. Użytkownicy doceniają wygodę takiego rozwiązania, dzięki któremu nie muszą nosić przy sobie gotówki. A jak działają terminale płatnicze i jakie ich rodzaje są wykorzystywane? Dowiedz się więcej!

Zasada działania terminalu POS

Terminale POS (z angielskiego point of sale – punkt handlowy) służą do zdalnego kontaktu z bankiem, który wystawił kartę płatniczą lub jest wydawcą aplikacji na smartfon. Terminal łączy się z centrum autoryzacyjnym, które pełni funkcję pośrednika między sprzedawcą a bankiem. Jak wyjaśnia specjalista z firmy Kas-Tech z Wrocławia, do nawiązania połączenia niezbędne jest łącze internetowe. To dzięki niemu sygnał z terminala może dotrzeć do banku, który „pozwala” na sfinalizowanie transakcji. Sprzedaż realizowana jest w czasie rzeczywistym, dlatego w większość przypadków, jeśli na Twoim koncie nie ma wystarczającej ilości środków, zakup nie dojdzie do skutku, a na terminalu pojawi się informacja o braku funduszy.

Rodzaje terminali płatniczych

Zasada działania wszystkich terminali jest podobna, choć mogą występować w różnych rodzajach. Rozpowszechnionym wariantem jest tak zwany kasoterminal, czyli urządzenie, które pełni również funkcję kasy fiskalnej. Jest bardzo wygodne w obsłudze, ponieważ nie wymaga rejestrowania płatności osobno przy użyciu kasy. Jego gabaryty nie odbiegają od wielkości standardowych urządzeń.

Kolejnym typem tego urządzenia jest terminal stacjonarny. To właśnie taki sprzęt najczęściej można spotkać w sklepach i punktach usługowych. Terminal płatniczy może być zintegrowany z kasą fiskalną, dzięki czemu przebieg transakcji jest krótszy, a sprzedawca podczas płatności od razu dostaje komunikat o pomyślnym przebiegu transakcji i może ją sfiskalizować. Umożliwia to także ujęcie płatności przy użyciu karty w obowiązkowych raportach kasowych.  

Dla osób, które prowadzą sprzedaż zdalną, korzystnym rozwiązaniem będzie wykorzystanie terminali mobilnych. Są to niewielkie urządzenia, które pozwalają na rejestrowanie płatności w dowolnym miejscu i nie wymagają podpięcia do sieci elektrycznej ani internetowej.  Terminal przy użyciu łączności Bluetooth łączy się z smartfonem, który pełni funkcję mobilnego punktu odbioru płatności.

Taki rodzaj terminalu nosi nazwą mPOS (mobile point of sale – mobilny punkt handlowy). Urządzenie powinno być objęte certyfikatem PI DSS, który gwarantuje bezpieczeństwo procesowanych danych finansowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.