Artykuł sponsorowany

Historia porcelany

Historia porcelany

Wyroby z porcelany od wieków są uważane za wyjątkowo piękne, delikatne i ekskluzywne. Materiał ten cechuje się wyjątkową szlachetnością, która sprawia, że porcelanowe sprzęty i ozdoby podnoszą prestiż posiadacza. Jaka jest historia porcelany? Gdzie narodził się ten materiał i od kiedy ludzie go wykorzystują? Poznaj długą i bogatą historię porcelany i wyrobów z tego materiału

Czym jest porcelana?

Porcelana to wysokiej jakości ceramika wytwarzana z mieszanki glinki kaolinowej, skalenia oraz kwarcu. Materiał jest wypalany w temperaturze od 920°C do 1460°C w zależności od tego, jakie właściwości chce się uzyskać. Porcelana cechuje się białą barwą i delikatną przezroczystością. Jest nisko nasiąkliwa. Doskonale izoluje prąd, dzięki czemu znalazła zastosowanie w instalacjach elektrycznych. Wykazuje odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz czynniki chemiczne. Nie przepuszcza cieczy ani gazów. Porcelana jest znana przede wszystkim jako materiał, z którego wyrabia się eleganckie i drogie naczynia i ozdoby, które często osiągają dużą wartość. Skąd się wzięła i jak dotrwała do naszych czasów?

Dzieje porcelany

Jako pierwsi porcelanę zaczęli wytwarzać Chińczycy. Używają jej od II wieku przed Chrystusem. Stale doskonalili technologię wyrobu materiału, dzięki czemu przeszli od „protoporcelany” do tego, co znamy dziś. Porcelanowe wyroby z VII wieku naszej ery były białe, lekko prześwitujące, a uderzone wydawały charakterystyczny dźwięk. Pierwszym przybyszem z Europy, który miał styczność z chińską porcelaną, był wenecki podróżnik Marco Polo. Jego pobyt w Chinach przypada na rok 1275. To on jako pierwszy użył słowa „porcelana”, prawdopodobnie z uwagi na to, że naczynia, z którymi się zetknął, przypominały mu muszle gatunku genus porcellana. Europa przyswoiła to słowo dopiero w XVI wieku i jest ono używane do dziś. Tak naprawdę porcelanę podarował Europie Ehrenfried Walther von Tschirnhaus w XVIII wieku, który wynalazł technologię produkcji tego materiału. Najsłynniejsze europejskie wytwórnie porcelany powstały w Dreźnie i Miśni. Dziś wyroby porcelanowe są znacznie tańsze i łatwiej dostępne. Można nabyć je online np. na www.duo-gift.pl.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.