Artykuł sponsorowany

Historia banerów reklamowych

Historia banerów reklamowych

Baner to forma reklamy lub komunikatu, najczęściej w formie zadrukowanej płachty materiału. Banery zwykle wykorzystywane są do reklamy zewnętrznej, ale zdarzają się także reklamy umieszczane wewnątrz budynków. Historia reklam zewnętrznych sięga już czasów starożytnych, gdzie występowała w formie rysunków i napisach na kamiennych płytach. Skąd wzięły się banery i jak rozwijała się przez wieki reklama zewnętrzna?

Pierwsze reklamy zewnętrzne

Reklamy zewnętrzne pojawiały się już w starożytności i służyły do wskazywania ludziom, gdzie znajdują się na przykład zajazdy czy karczmy. Występowały w formach kamiennych płyt lub były rzeźbione na fragmentach naturalnych skał, które wskazywały odpowiednią drogę. W Starożytnym Egipcie na skałach publikowano nawet przepisy prawa. W średniowieczu zaczęły pojawiać się znaki cechowe przy uliczkach. Pierwsze drukowane plakaty powstały w wieku XIX w Stanach Zjednoczonych. Służyły przede wszystkim do promowania ciekawych wydarzeń, takich jak przyjazd cyrku do danego miasta. Zdarzały się także reklamy przygotowywane na zamówienia indywidualne, na przykład malowane przez artystów na drewnianych płytach za pomocą farb olejnych, tak by mogły przetrwać latami. Tak wreszcie narodziły się billboardy, reklamy w formie tablic. Z czasem zaczęto zastępować je banerami drukowanymi na różnego rodzaju elastycznych materiałach, gdy pojawił się druk wielkoformatowy na materiałach syntetycznych. Reklama stawała się wówczas coraz tańsza i szybsza w przygotowaniu. Banery w tej formie można mocować właściwie w dowolnym miejscu, jednak tego typu reklama może okazać się dla niektórych wręcz antyreklamą. Niektórzy uważają, że natłok reklam oszpeca krajobraz.

Nowoczesne reklamy podświetlane

Doskonałą alternatywą do brudzących się i niekoniecznie estetycznych banerów czy plakatów są nowoczesne reklamy podświetlane. Przyciągają swoją uwagę równie mocno, co banery, a może i bardziej, a jednocześnie wyglądają elegancko. Można nazwać je kolejnym krokiem w historii reklam zewnętrznych. Pierwsza tego typu reklama to citylight - reklama w formie gabloty, w której umieszczone są specjalne plakaty. Jak sugeruje nazwa, są to reklamy podświetlane. Umieszcza się je głównie w centrach miast, gdzie porusza się wielu pieszych, ale są także doskonałą formą reklamy w centrach handlowych. Mogą też stanowić bazę do tablic informacyjnych w urzędach, czy na dworcach. Są produkowane na całym świecie i zyskują wielu zwolenników. W Polsce tego typu reklamy produkuje firma TechgrafQ z Poznania. Ma w swojej ofercie jeszcze jeden rodzaj oryginalnych reklam, rollposter-ów. Rollposter wygląda podobnie jak citylight, jednak wewnątrz zamontowany jest mechanizm z prowadnicami, który porusza reklamą. Nazywa się go mechanizmem przewijania plakatów. Tego rodzaju reklamy również mogą być podświetlanie. Przyciągają wzrok przechodniów właśnie tym, że reklama porusza się wewnątrz. W obydwu przypadkach reklamę wewnątrz gabloty można wymienić na inną, co jest dużym atutem. Dodatkowo gabloty mogą być czyszczone.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.