Historia banerów reklamowych
Baner to forma reklamy lub komunikatu, najczęściej w formie zadrukowanej płachty materiału. Banery zwykle wykorzystywane są do reklamy zewnętrznej, ale zdarzają się także reklamy umieszczane wewnątrz budynków. Historia reklam zewnętrznych sięga już czasów starożytnych, gdzie występowała w formie rysunków i napisach na kamiennych płytach. Skąd wzięły się banery i jak rozwijała się przez wieki reklama zewnętrzna?
Pierwsze reklamy zewnętrzne
Reklamy zewnętrzne pojawiały się już w starożytności i służyły do wskazywania ludziom, gdzie znajdują się na przykład zajazdy czy karczmy. Występowały w formach kamiennych płyt lub były rzeźbione na fragmentach naturalnych skał, które wskazywały odpowiednią drogę. W Starożytnym Egipcie na skałach publikowano nawet przepisy prawa. W średniowieczu zaczęły pojawiać się znaki cechowe przy uliczkach. Pierwsze drukowane plakaty powstały w wieku XIX w Stanach Zjednoczonych. Służyły przede wszystkim do promowania ciekawych wydarzeń, takich jak przyjazd cyrku do danego miasta. Zdarzały się także reklamy przygotowywane na zamówienia indywidualne, na przykład malowane przez artystów na drewnianych płytach za pomocą farb olejnych, tak by mogły przetrwać latami. Tak wreszcie narodziły się billboardy, reklamy w formie tablic. Z czasem zaczęto zastępować je banerami drukowanymi na różnego rodzaju elastycznych materiałach, gdy pojawił się druk wielkoformatowy na materiałach syntetycznych. Reklama stawała się wówczas coraz tańsza i szybsza w przygotowaniu. Banery w tej formie można mocować właściwie w dowolnym miejscu, jednak tego typu reklama może okazać się dla niektórych wręcz antyreklamą. Niektórzy uważają, że natłok reklam oszpeca krajobraz.Nowoczesne reklamy podświetlane
Doskonałą alternatywą do brudzących się i niekoniecznie estetycznych banerów czy plakatów są nowoczesne reklamy podświetlane. Przyciągają swoją uwagę równie mocno, co banery, a może i bardziej, a jednocześnie wyglądają elegancko. Można nazwać je kolejnym krokiem w historii reklam zewnętrznych. Pierwsza tego typu reklama to citylight - reklama w formie gabloty, w której umieszczone są specjalne plakaty. Jak sugeruje nazwa, są to reklamy podświetlane. Umieszcza się je głównie w centrach miast, gdzie porusza się wielu pieszych, ale są także doskonałą formą reklamy w centrach handlowych. Mogą też stanowić bazę do tablic informacyjnych w urzędach, czy na dworcach. Są produkowane na całym świecie i zyskują wielu zwolenników. W Polsce tego typu reklamy produkuje firma TechgrafQ z Poznania. Ma w swojej ofercie jeszcze jeden rodzaj oryginalnych reklam, rollposter-ów. Rollposter wygląda podobnie jak citylight, jednak wewnątrz zamontowany jest mechanizm z prowadnicami, który porusza reklamą. Nazywa się go mechanizmem przewijania plakatów. Tego rodzaju reklamy również mogą być podświetlanie. Przyciągają wzrok przechodniów właśnie tym, że reklama porusza się wewnątrz. W obydwu przypadkach reklamę wewnątrz gabloty można wymienić na inną, co jest dużym atutem. Dodatkowo gabloty mogą być czyszczone.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana