Artykuł sponsorowany

Główne zalety oświetlenia LED

Główne zalety oświetlenia LED

Skrót LED pochodzi od pierwszych liter angielskich słów „Light-Emitting Diodes”, oznaczających dosłownie „diody emitujące światło”. Pojawiły się one około pół wieku temu, aby jednak wdrożenie tej technologii na szerszą skalę miało sens, potrzeba było wielu lat pracy nad jej udoskonaleniem. Włożony w to zadanie trud opłacił się z nawiązką i dziś rozwiązania LED masowo wypierają żarówki, świetlówki i inne tradycyjne źródła sztucznego światła. Dlaczego tak się dzieje?

Energooszczędność

Kluczowe znaczenie ma tutaj istotnie mniejsze zużycie przez diody energii elektrycznej, zwłaszcza że jej koszt na przestrzeni lat stale rośnie. Oprawy LED-owe nie potrzebują tak wiele mocy w momencie ich włączenia, a w dodatku przekształcają na światło od 80 do nawet 95 proc. pobranej energii, podczas gdy w przypadku wspomnianych żarówek czy świetlówek wartość ta wynosi zaledwie 5-10 proc.

Wytrzymałość

Reszta zamienia się w energię cieplną – nic więc dziwnego, że diody nie nagrzewają się aż tak bardzo. Z tego powodu mogą być wykorzystane m.in. w chłodniach i sklepowych ladach chłodniczych, tym bardziej że nie straszne im są niskie temperatury. Jak dodaje przedstawiciel sochaczewskiej hurtowni elektrycznej Skonieczni, wynikająca ze zwartej budowy odporność LED-owych opraw na drgania, wstrząsy, uderzenia czy wilgoć pozwala je z kolei stosować w oświetleniu nie tylko wewnętrznym, ale także zewnętrznym.

Żywotność

To wszystko decyduje również o znacznie dłuższej w porównaniu z tradycyjnymi źródłami światła żywotności, na którą wpływa również rzeczony brak zwiększenia poboru mocy przy każdorazowym włączeniu. Warto w tym momencie poczynić krótkie zestawienie porównawcze żarówek, halogenów i oświetlenia LED. Te pierwsze działają średnio przez 2 tys. godzin, drugie – niemal dwa razy dłużej. Tymczasem diody po 30-50 tys. godzin dopiero zaczynają tracić na jasności! Redukcja wynosi tu mniej więcej 30 proc., przy czym nie zachodzi efekt migania, typowy chociażby dla świetlówek.

Ekologia

Ponieważ oprawy LED-owe rzadziej wymagają wymiany, korzystając z nich, w dłuższej perspektywie nie tylko oszczędzamy pieniądze, ale też generujemy mniej odpadów, niż miałoby to miejsce w przypadku zwykłych żarówek lub świetlówek. Diody nie zawierają też rtęci ani innych szkodliwych substancji wymagających specjalistycznej utylizacji. W związku z mniejszym poborem energii oświetlenie LED jest przyjazne środowisku również z tego względu, że zakłada niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Do zadań specjalnych

Na koniec warto wspomnieć o takich właściwościach diod, jak wąskie pasmo promieniowania i możliwość wytwarzania fal o określonej długości, co pozwala uzyskać światło o praktycznie dowolnej barwie (łącząc kilka sekcji w kolorach podstawowych), i to bez stosowania filtrów, które ograniczyłyby jego intensywność. Dzięki temu oprawy LED-owe świetnie sprawdzają się w wysoko specjalistycznych zastosowaniach, np. w muzeach, gdy oświetlić trzeba obiekty wyjątkowo wrażliwe na konkretne zakresy światła (jak choćby podczerwień czy ultrafiolet).

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.